واکنش مجلس به نشر فهرست جدید اقوام در تذکره برقی

© Photo / ارگواکنش مجلس به نشر فهرست جدید اقوام در تذکره برقی
واکنش مجلس به نشر فهرست جدید اقوام در تذکره برقی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.03.2021
عضو شوید
تصمیم ادارۀ ملی احصایه و معلومات دربارۀ درج نام‌های 72 قوم در تذکره‌های برقی با واکنش‌هایی در مجلس نماینده‌گان نیز روبه‌رو شده‌است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، شماری از اعضای مجلس، این کار حکومت را توطیه سازمان یافته برای کوچک سازی اقوام مشخص می‌دانند و هشدار می‌دهند که این تصمیم پیامدهای خطرناکی را در برابر نظام خواهد داشت.

این نماینده‌گان ارگ، ادارۀ ملی احصایه و وزارت اقوام و قبایل را به دامن زدن اختلاف‌ها و جنگ‌های قومی متهم می‌سازند و خواهان متوقف شدن این روند استند.

ابدال‌الله محمدی، نمایندۀ مردم سمنگان در مجلس گفت: «تمام هویت ملی هر کشور که است در آنجا قومیت ذکر نمی‌شود. وقتی که رفت طرف قومیت، من صدا کردم؛ هیچ‌کس حمایت و همکاری نکرد و حکومت به راه کج رفت».

حبیب الرحمان پدرام، نمایندۀ مردم هرات در مجلس نیز اظهار داشت: «بوی گند و متعفن تعصب از ارگ فضایی همدیگر پذیری را در کشور مکدر کرده‌است و خاطر همه میهن دوستان را این سرمین را آزرده است».

اما شماری دیگر از اعضای مجلس این تصمیم حکومت را می‌ستایند.

نعمت الله کریاب، نمایندۀ مردم کنر در مجلس بیان داشت: «حال که هویت شما را درج کرده و تا حال حق اقلیت‌هایی را که تا حال شما می‌خوردید؛ حالا بلند می‌شود، شما می‌گویید که حال مبارزه می‌کنم».

ریاست‌جمهوری و ادارۀ ملی احصایه دربارۀ این اتهام‌ها حاضر به گفت‌وگو نشدند. اما پیش از این اداره ملی احصایه درج هفتاد دو نام را همچون اقوام افغانستان یک تصمیم درست و از صلاحیت‌های این نهاد گفته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала