ارگ: رئیس‌جمهور غنی حاضر است انتخابات پیش از وقت برگزار شود

© Photo / ARGارگ: رئیس‌جمهور غنی حاضر است انتخابات پیش از وقت برگزار شود
ارگ: رئیس‌جمهور غنی حاضر است انتخابات پیش از وقت برگزار شود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.03.2021
عضو شوید
پس از اظهارات روز سه‌شنبۀ رئیس‌جمهور غنی دربارۀ انتقال قدرت از طریق انتخابات، اکنون ریاست‌جمهوری می‌گوید که آقای غنی برای انتقال قدرت حتا به برگزاری انتخابات پیش از وقت حاضر است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، وحید عمر، رئیس روابط استراتژیک ریاست‌جمهوری تأکید دارد که بدون برگزاری انتخابات رئیس‌جمهور غنی قدرت را واگذار نخواهد کرد.

اشرف غنی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.03.2021
غنی: هرگز اجازه نمی‌دهم که حقوق خبرنگاران ضایع شود

آقای عمر در این باره افزود: «حتمی یا ضروری نیست که انتخابات در همان وقت‌اش برگزار شود و یا در پایان دوره کاری برگزار شود. قانون اساسی این حق را داده‌است».

رئیس‌جمهور غنی به روز سه‌شنبه در سخنرانی‌اش در وزارت امورخارجه که آماده‌است قدرت را با رأی مردم به جانشین منتخب اش انتقال دهد؛ اما تصمیم تحمیلی را که افغانان در آن حضور نداشته باشند نخواهد پذیرفت: «اگر همین فردا هم انتخابات می‌کنید درست است؛ به چشم. من علاقه‌مند قدرت نیستم، اما این‌که کسی در غیاب افغان‌ها فیصله کند و بگوید این را بر شما تحمیل می‌کنم من این را نمی‌پذیرم».

اما طالبان بر به‌میان آمدن یک حکومت اسلامی مرکزی تأکید می‌کنند و می‌گویند که اگر چنین نظامی به‌میان نیاید به جنگ ادامه خواهند داد.

فیض محمد زلاند، استاد دانشگاه بیان داشت: «دو یا سه سال ادارۀ موقت یا ادارۀ سرپرست، می‌تواند طالبان را مجبور کند تا در بخش‌هایی از حکومت برای برگزاری انتخابات طرف‌دار داشته باشند».

پیش از این طالبان خواهان ایجاد یک حکومت اسلامی در افغانستان شده بودند. این گروه گفته بود که برگزاری انتخابات در حضور نیروهای خارجی در افغانستان مشکل این کشور را حل کرده نمی‌تواند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала