محب: طرح خلیلزاد راهی برای تسریع روند صلح است

© Photo / ARG / ARGمحب: طرح خلیلزاد راهی برای تسریع روند صلح است
محب: طرح خلیلزاد راهی برای تسریع روند صلح است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.03.2021
عضو شوید
حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان می‌گوید که طرح زلمی خلیلزاد در راستای تسریع روند صلح در اختیار آنان قرار گرفته است.

به گزارش اسپوتنیک، آقای محب در یک نشست خبری در کابل گفته است که این طرح، از حکومت امریکا نبوده و طرح زلمی خلیلزاد است.

محب این طرح را راهی برای تسریع روند گفتگوهای صلح و چگونگی تقسیم قدرت خوانده است. او اما تاکید کرد که باید منتظر واکنش طالبان نیز بود.

او تصریح کرد: « تمرکز این طرح این است که چطور بتوانیم قدرت را تقیسم کرده و مشکلات امنیتی حل شود اما ببنیم که طالبان هم به همین فکر است یا خیر؟»

آقای محب گفت که اساسی‌ترین اختلاف بین دولت افغانستان و طالبان خواست دو ساختار متفاوت امارت و جمهوریت است: «ما همیشه آمادگی برای صلح داریم و کوشش داریم تا یک صلح پایدار در افغانستان تامین شود اما مشکل ما با طالبان مشکل ساختاری نیست بلکه در مسایل دیگر با آنها تفاوت نظر داریم، در حکومت‌داری آنها باورمند به امارت است و ما باور به جمهوریت داریم، در سیاست خارجی با رابطه طالبان با پاکستان و مسایل دیگر و اینکه خشونت را ادامه می‌دهند مشکلات داریم».

زلمی خلیلزاد نمایندهٔ ویژهٔ امریکا برای صلح افغانستان به تازگی طرحی را مبنی بر تقسیم قدرت و حکومت مشارکتی به دولت افغانستان و سیاسیون کشور سپرده است. در این طرح چگونگی تقسیم قدرت و ساختار حکومت و قانون اساسی بعدی کشور پیشنهاد شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала