خلیل‌زاد و چانه‌زنی‌ها در پروسه صلح و حکومت آیندهٔ افغانستان

© Photo / twitter account of U.S. Special Representative Zalmay Khalilzadخلیل‌زاد و چانه‌زنی‌ها در پروسه صلح و حکومت آیندهٔ افغانستان
خلیل‌زاد و چانه‌زنی‌ها در پروسه صلح و حکومت آیندهٔ افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.03.2021
عضو شوید
گزارش‌هایی وجود دارد که زلمی خلیل زاد، فرستادۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان در جریان سفرش به کابل در بارۀ طرح حکومت مشارکتی با طالبان و سیاستگران کشور به شمول رییس جمهور اشرف غنی گفت‌وگو کرده است.

زلمی خلیل‌زاد مسوده یک طرح حکومت مشارکتی را به این سیاست‌گران سپرده‌است و گفته‌است که دیدگاه‌های شان را در بارۀ این طرح هرچه زود با وی درمیان بگذارند.

بر اساس این گزارش‌ها، خلیل‌زاد به سیاست‌‌گران کشور همچنان گفته‌است که روند صلح در دوحه به حاشیه خواهد رفت و برای ایجاد یک حکومت مشارکتی که طالبان بخش آن خواهند بود، نشست بزرگ ملی و جهانی مشابه به نشست «بن» برگزار خواهد شد.

این در حالیست که چندی پیش ضمیر کابلوف، نماینده رییس جمهور روسیه برای افغانستان نیز در مصاحبه اختصاصی با اسپوتنیک افغانستان درمورد طرح ایجاد حکومت انتقالی ائتلافی در افغانستان صحبت کرد که واکنش‌های شدید مقامات حکومت افغانستان را در پی داشت.

حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی در رابطه به طرح‌های ساختار حکومت آینده می‌گوید:

«هرنوع طرح باید تضمین کننده‌ی صلح افغانستان باشد. جامعه جهانی و طالبان برای صلح در افغانستان باید تضمین دهند».

در همین حال عبداللطیف پدرام، عضو پیشین مجلس نمایندگان و منتقد حکومت در گفت‌و‌گو با اسپوتنیک افغانستان از برگزاری نشست شبیه «بن» در ترکیه خبر می‌دهد.

آقای پدرام می‌گوید:

«بر اساس این طرح، مذاکراتی که تاحال در دوحه صورت می‌گرفت کم‌رنگ می‌شود. سطح مشارکت در این دور گفت‌گوها بلند خواهد رفت؛ به‌گونه‌ای که گفت‌گوها از اختیار طالبان و حکومت امریکا بیرون شود».

بر اساس گفته‌های آقای پدرام در صورت شکل گرفتن حکومت موقت در افغانستان آقای غنی مکلف است تا استعفا دهد و به احتمال زیاد پس از تشکیل حکومت موقت در افغانستان، حکومت فدرال ایجاد شود.
سلطان علی پیمان، فعال سیاسی و باشنده شهر کابل، از این طرح حمایت کرده و می‌گوید:

«طرح پیشنهاد شده از سوی فرستاده ویژه امریکا برای افغانستان، تنها راه حل برای بیرون رفت از بحران کنونی است. تا همه طرف‌ها در آن سهم داشته باشند».

عبدالروف انعامی، نماینده مردم در پارلمان می‌گوید: «مردم افغانستان، به نسخه‌ای از صلح نیاز دارند که در آن مردم افغانستان از وضعیت فعلی بیرون شوند».

این نماینده مجلس در ادامه می‌گوید:

«مردم افغانستان به نسخه‌ای از صلح نیاز دارند که حق معلم، سرباز، زن و مرد و همه اتباع کشور را در بر داشته باشد».

این گفته‌ها در حالی است که مردم نگران به نتیجه نرسیدن این طرح مانند طرح قبلی نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان است.

آنچه شهروندان از این گفت‌وگوها انتظار دارند مشارکت همه طرف‌ها در حکومت می‌باشد تا بر اساس آن زندگی مسالمت آمیز داشته باشند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала