افزایش آلودگی هوا در هرات؛ فقط ۲۲ کارمند از محیط زیست محافظت می‌کنند

© Photo / مقام ولایت هراتآلودگی هوا در هرات؛ افزایش نگرانی‌های شهروندان و اقدامات مسوولین
آلودگی هوا در هرات؛ افزایش نگرانی‌های شهروندان و اقدامات مسوولین - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.03.2021
عضو شوید
در پی افزایش نگرانی شهروندان از آلودگی محیط زیست در هرات، مقامات در این ولایت میگویند امکانات لازم برای حفاظت از محیط زیست در هرات وجود ندارد.

به گزارش اسپوتنیک، در حالی که اداره محیط زیست به تازگی به ارزش 90 هزار دالر تجهیزات نظارت بر کیفیت هوا را به این ولایت اهدا کرده، اما رییس حفاظت از محیط زیست این ولایت می‌گوید که تاکنون این دستگاه نصب نشده و آمار دقیقی از آلودگی هوا در این ولایت وجود ندارد.

نصیر احمد فضلی در گفتگو با اسپوتنیک افغانستان گفت که آمار و ارقام ارایه شده در مورد آلودگی هوا در هرات دقیق نیست زیرا تا کنون در این ولایت دستگاهی برای ثبت این ارقام وجود نداشته است.

آقای فضلی وجود مشکلات فراوان در این زمینه را تایید می‌کند و در مورد دلایل آن می‌گوید:

«از ده سال بدین سو تراکم جمعیت، کمبود فضای سبز، وسایط نقلیه بیش از حد و فعالیت‌های گوناگون توانسته یک مقدار محیط زیست را متأثر ساخته  اما اعداد و ارقام در اختیار ما نیست که ما بتوانیم درصد آلودگی هوا را بدانیم یا آن را با سال گذشته مقایسه کنیم».

به گفته وی، اداره محیط زیست در زمینۀ تصفیه هوا فعالیت خود را انجام داده اما امکانات بسیار کم برای نظارت و توسعه و جلوگیری از آلودگی هوا و آب در این ولایت وجود دارد.

«تراکم جمعیت و نفوس هرات زیاد شده اما باید به همان پیمانه ترکیب این اداره نیز کم است. ما در حال حاضر 22 نفر کارمند شامل کارمندان خدماتی داریم که شامل تمام نیروی ما برای 19 ولسوالی و 15 ناحیه شهری می‌شود، تنها بحث آلودگی هوا نیست بلکه بحث آب‌های زیرزمینی، آلودگی آب و حفاظت از جنگلات نیز مطرح است».

فضلی یکی از موارد مهم دیگر برای بهبود وضعیت را افزایش ظرفیت کارمندان این اداره و همچنان بهبود فرهنگ محیط زیستی مردم با استفاده از برنامه‌های آگاهی‌دهی می‌داند.

مرگ نزدیک به 5 هزار نفر در کابل بر اثر آلودگی هوا در یک سال گذشته - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.01.2021
آلودگی هوا؛ مرگ نزدیک به 5 هزار نفر در کابل در یک سال گذشته

در همین حال، کبیر ایثار، عضو شورای ولایتی هرات، افزایش شمار موتر و استفاده از تیل بی‌کیفیت را از جمله دلیل آلودگی هوا در این ولایت نام برده، می‌گوید:

«متاسفانه در هرات وجود موترهای دست پاکستان بی‌نهایت زیاد شده و استفاده تیل بی‌کیفیت دلیل شده تا هوا آلوده شود، ما در هرات 15 سال پیش درختان پر از پرندگان داشتیم، اما حالا هیچ پرنده‌ای را به چشم نمی‌بینیم، پارک‌هاییکه در هرات داریم ازسوی شهرداری هرات به رستورانت‌ها به کرایه داده شده است و متاسفانه محیط سبز خود را ازدست داده ایم.»

به باور وی آلودگی هوا در ولایت هرات در مقایسه با 20 سال گذشته، 60 درصد افزایش یافته است.

این عضو شورای ولایت هرات در مورد اقدامات دولت برای جلوگیری از آلودگی هوا می‌گوید: «همه ساله بیش از 10 الی 100 هزار نهال در این ولایت غرس می‌شود، اما متاسفانه در طول سال به آنها رسیدگی نمی‌شود و یک سیستم آبیاری منظم وجود ندارد که از این نهال‌ها توجه صورت بگیرد، تا بتواند اینها فضای سبز را در ولایت هرات بوجود بیارد.»

وی می‌افزاید که میلیون‌ها دالر مصرف می‌شود اما با سپری‌شدن دو-سه ماه از فصل اول سال و ختم بارش‌های فصلی، دیگر کسی به این نهال‌ها توجه نمی‌کند.

کبیر ایثار از دولت و نهادهای مسئول می‌خواهد که در این راستا توجه جدی داشته باشند.

گرچند هوای هرات تاهنوز به اندازۀ هوای پایتخت آلوده نیست، اما نگرانی شهروندان از آن‌جا برانگیخته شده که میزان آلودگی در این ولایت سال به سال افزایش می‌یابد.

شهروندان هرات نگران اند که مبادا روند صعودی میزان آلودگی هوا، چند سال دیگر به عنوان یک مشکل حیاتی بدل شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала