یک سال از توافق‌نامه دوحه گذشت؛ طالبان خواهان رهایی زندانیان باقی‌مانده خود هستند

© REUTERS / Ibrahem Alomariیک سال از توافق‌نامه دوحه گذشت؛ طالبان خواهان رهایی زندانیان باقی‌مانده خود هستند
یک سال از توافق‌نامه دوحه گذشت؛ طالبان خواهان رهایی زندانیان باقی‌مانده خود هستند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.02.2021
عضو شوید
طالبان در یک اعلامیۀ به مناسبت نخستین سالگرد توافقنامۀ دوحه، می‌گویند که این توافقنامه راه عملی را برای برقراری امنیت و ثبات در افغانستان، ایجاد کرده‌است.

به گزارش اسپوتنیک، گروه طالبان، گفته است، رهایی زندانیان باقی‌مانده و حذف نام اعضای رهبری این گروه از فهرست سیاه سازمان ملل متحد، از موارد مهم توافق‌نامۀ دوحه بوده که تا اکنون عملی نشده است.

در اعلامیه‌ای که روز یکشنبه (دهم حوت) از سوی طالبان منتشر شده است آمده است که طالبان به تمام محتویات این توافق‌نامه، متعهد بوده و دولت امریکا نیز باید در این زمینه پابند باشد.

 طالبان: نقض توافقنامه قطر آغازگر جنگ جدید خواهد بود  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.02.2021
طالبان: نقض توافقنامه قطر آغازگر جنگ جدید خواهد بود

در اعلامیه آمده است که تطبیق توافق‌نامۀ دوحه، راه عملی را برای برقراری امنیت در افغانستان هموار می‌کند و اگر برای راه‌های بدیل تلاش شود، نتیجۀ آن از همین اکنون به ناکامی محکوم است.

گروه طالبان، گفته است که با وجود برخی کمبودی‌ها، اما باز هم توافق‌نامۀ دوحه به سمت مثبتی در حرکت است.

در اعلامیه آمده است: «بخش زیادی از نیروهای خارجی، افغانستان را ترک کرده‌اند و نیروهای باقی‌مانده نیز باید در زمان تعیین‌شده این کشور را ترک کنند».

گروه طالبان، گفته است که کشور قطر، شورای امنیت و تمام کشورها و ناظران بین‌المللی‌ای که در مراسم امضای توافق‌نامه قطر اشتراک داشتند، مسوولیت تطبیق کامل این توافق‌نامه را به عهده دارند و باید در این زمینه کار کنند.

توافق‌نامۀ دوحه ، درست یک سال پیش، در دهم حوت میان امریکا و طالبان به امضا رسید. افزایش خشونت‌ها، عدم قطع رابطه با سایر گروه‌های تروریستی و عدم پابندی به گفتگوهای صلح از سوی طالبان، سبب شد تا دولت جدید امریکا به رهبری جو بایدن، این توافق‌نامه را مورد بررسی قرار دهد.

پیش از این، جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا، گفته بود که می‌تواند جدول خروج سربازان امریکایی از افغانستان در ماه می سال روان میلادی را کنار بگذارد.

همچنان ناتو گفته بود که خروج عجولانه نیروهای این سازمان از افغانستان نگران کننده است و سبب می‌شود گروه‌های تروریستی در این کشور قوت بگیرند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала