سیگار: سرمایه‌گذاری روی زنان سرمایه‌گذاری روی آیندۀ افغانستان است

© Photo / Jirgaزنان افغان
زنان افغان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.02.2021
عضو شوید
بازرس ویژۀ ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان می‌گوید که زنان و دختران افغان در 20 سال گذشته ‌دست آوردهای زیادی داشته‌‌اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، این گزارش که دیشب در انستیتیوت بروکینگز ارایه شد، آقای جان ساپکو، بازرس امریکا برای بازسازی افغانستان می‌گوید که هم اکنون 3.5 میلیون دختر به مکتب‌ها می‌روند و 700 هزار زن دیگر نیز در نهادها و نهادهای دیگر، آموزش می‌بینند درحالی که به‌گفتۀ او درسال 2001 میلادی، زنان حق رفتن به مکتب را نداشتند.

وی گفت که امریکا در 18 سال گذشته در حدود 800 میلیون دالر برای توانمند سازی زنان در افغانستان، هزینه کرده‌است.

سفارت‌های غربی خواهان حضور معنادار زنان در روند صلح شدند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.06.2020
سفارت‌های غربی خواهان حضور معنادار زنان در روند صلح شدند

آقای ساپکو از امریکا و کشورهای کمک‌کنندۀ دیگر می‌خواهد که هرگونه کمک را به یک حکومت آیندۀ افغانستان، مشروط به نقش فعال زنان در آن حکومت کند.

او بر اهمیت حمایت امریکا از زنان افغان تأکید کرد و می‌گوید: «بی توجهی به زنان در افغانستان، می‌تواند فاجعۀ برای آنها به وجود آورد».

او همچنان می‌گوید: «ما نباید درس تلخی را که به دنبال خروج قبلی از افغانستان آموخته‌ایم، فراموش کنیم. نادیده گرفتن کسانی که قبلاً آنها را تشویق با رشد کرده اید، می‌تواند نه تنها برای آنها، بلکه برای ملت ما نیز به فاجعه منجر شود».

او افزود: «امریکا می‌تواند در شکل دادن به نتیجه‌یی که دستاوردهای زنان و دختران افغانستان را حفظ می‌کند و با طرفداری از نقش پررنگی زنان در روند صلح افغانستان و توافق احتمالی در آینده، نقش داشته باشد».

او تأکید کرد که این پرسش در روند صلح افغانستان بسیار حیاتی است که آیا موفقیت‌ها و سرمایه‌گذاری در بهبود زنده‌گی زنان و دختران افغانستان به عنوان میراث ماندگار، باقی خواهد ماند یا خیر؟

او می‌افزاید: «ما نمی‌توانیم دربارۀ چالش‌هایی که زنان و دختران در افغانستان همچنان با آن روبه‌رو هستند، ساده لوح باشیم. هیچ اشتباهی نباید کرد».

در گزارش تازۀ سیگار با 65 زن و مرد افغان از 14 ولایت کشور، گفتگو شده‌است.

سیگار افزوده است که گزارش تازه دربارۀ زنان، نخستین تحلیل جامع و مستقل دولت از تلاش‌های امریکا برای حمایت از برابری جنسیتی در افغانستان است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала