مرگ 16 هزار افغان به دلیل ابتلا به سرطان در یک سال گذشته

© Photo / Facebook account of Ministry of Public Healthمرگ 16 هزار افغان به دلیل ابتلا به سرطان در یک سال گذشته
مرگ 16 هزار افغان به دلیل ابتلا به سرطان در یک سال گذشته - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.02.2021
عضو شوید
وزارت صحت عامه‌ی کشور می‌گوید که در جریان سال 2020 میلادی، حدود 23 هزار نفر در افغانستان به مریضی سرطان مبتلا شده‌اند که از این میان، 16هزار نفرشان جان داده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت صحت عامه افغانستان با نشر یک خبرنامه اعلام کرد که داکتر بشیر نورمل معین پالیسی و پلان این وزارت گفته است که بعد از امراض قلبی سرطان بزرگ‌ترین علت مرگ و میر در جهان است که در سال گذشته 10 میلیون انسان از اثر این مرض جان‌های خود را از دست داده و در حال حاضر 44 میلیون دیگر با این بیماری در جهان زندگی می‌کنند.

کشف علائم غیر منتظره سرطان ریه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.12.2020
کشف علائم غیر منتظره سرطان ریه

معین پالیسی و پلان علاوه نمود، نظر به گزارش سازمان صحی جهان در سال 2020 حدود 23000 تن در افغانستان به بیماری سرطان مبتلا گردیده است، که از این میان بیش از 13000 واقعه نزد خانم ها و 10000واقعه دیگر آن در نزد مردان به ثبت رسیده که از میان آن‌ها 16000 تن جان داده اند.

هم‌چنان داکتر نورمل علاوه نمود، عواملی که باعث امراض بیماری‌های سرطانی نزد اشخاص می گردد عبارت‌اند از عدم فعالیت فزیکی، چاقی، استفاده از غذاهای غیر صحی، استفاده از تنباکو، نوشیدن الکول، جنگ‌ها، فقر و انتانات آلودگی‌های محیطی مخصوصا آلودگی آب و هوا می‌باشند.

در ادامه معین پالیسی و پلان اضافه نمود، رهبری وزارت صحت‌عامه متعهد است تا بر علاوه ایجاد بخش‌های تشخیص و تداوی امراض سرطانی در کابل، بلخ و هرات مراکزی دیگری را نیز در کشور ایجاد نماید و در ضمن پروگرام ها و پالیسی های مربوط به سرطان را به سطح ملی عملی نماید تا سطح آگاهی مردم و جامعه در ارتباط به عوامل خطرساز بیماری‌های سرطانی و نوع وقایه از آن‌ها بلند برود.

داروی سرطان ریه که از گیان گرمسیری به‌دست می‌آید  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.12.2020
داروی سرطان ریه که از گیان گرمسیری به‌دست می‌آید

از سوی‌هم داکتر نسرین اوریاخیل رییس شورای طبی افغانستان و رییس بنیاد مجادله علیه بیماری سرطان در این نشست گفت: بنیاد مجادله علیه سرطان در همکاری با وزارت صحت‌عامۀ کشور توانسته است تا در ایجاد بخش تداوی و تشخیص بیماران سرطان در شفاخانه جمهوریت، آگاهی دهی در چهار زون کشور، امضای تفاهم نامه‌ها برای تبادل تجارب و ظرفیت سازی با کشورهای یونان، اردن و کوریا فعالیت نماید.

داکتر اوریاخیل هم‌چنان از رهبری وزارت صحت‌عامه خواست تا در آینده در ساختن پالیسی های این وزارت، مبارزه با بیماری سرطان را جدا در نظر گیرند تا باشد زمینه‌های بیشتر تداوی و تشخیص در داخل کشور برای نیازمندان فراهم گردد.
قابل تذکر است که شایع ترین نوع سرطان نزد مردها و خانم‌ها در افغانستان عبارت‌اند از سرطان معده، سرطان لب و دهن، سرطان شش، سرطان مری، سرطان ثدیه، سرطان عنق رحم ، سرطان جسم رحم و معده می‌باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала