برگزاری کنفرانس تاریخی عالمان جهان اسلام برای تأمین صلح در افغانستان

© Photo / facebook account of MFAبرگزاری کنفرانس تاریخی عالمان جهان اسلام برای تأمین صلح در افغانستان
برگزاری کنفرانس تاریخی عالمان جهان اسلام برای تأمین صلح در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر امور خارجه با رییس رابطهٔ عالم اسلامی و یکی از عالمان برجسته و مورد احترام جهان اسلام، در شهر ریاض پایتخت عربستان سعودی ملاقات کرد.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت خارجه با نشر خبرنامه‌ای می‌گوید که امروز (۲ دلو ۱۳۹۹) محمد حنیف اتمر در شهر ریاض پایتخت عربستان با شیخ دکتور محمد بن عبدالکریم العیسی، رییس رابطهٔ عالم اسلامی و یکی از مفکران شناخته‌شده و از عالمان برجسته و مورد احترام جهان اسلام دیدار کرد.
در این دیدار، دو طرف روی اوضاع جاری افغانستان، به ‌ویژه نقش عالمان و مراجع دینی جهان اسلام در پایان دادن به خونریزی و تأمین صلح در افغانستان و پیکار علیه تندروی و تروریزم صحبت‌های جامع و راهگشا کردند.
در بیانیه وزارت خارجه افغانستان آمده است: "آقای اتمر در مورد ابعاد جهان‌شمول و تهدیدزای جنگ افغانستان صحبت نموده، فعالیت‌ها و اجنداهای فراملی و فرامنطقه‌یی گروه‌های تندرو و تروریستی در افغانستان و منطقه را شرح داد. وزیر خارجه، به جنایات وحشتناکی در افغانستان اشاره کرد که نه‌تنها با معتقدات و تعالیم اسلامی در تضاد اند، بل با هیچ دین و آیینی سازگاری ندارند. وی گفت تندروان کشورها و سازمان‌های گوناگون برای پیگیری اهداف معین، افغانستان را به دارالحرب خویش مبدل کرده اند، و نجات افغانستان از جنگ جاری در واقع به‌معنای نجات جهان اسلام و جامعهٔ بشری از تهدید روبه‌گسترش تندروی خشونت‌پرور و تروریزم جهانی است."
آقای اتمر، از گروه تروریستی طالبان خواسته است تا از گروه‌های تندرو دیگر جدا شده و به زندگی عادی خود ادامه دهند.
در همین حال شیخ العیسی گفت جنایت و تروریزم در اسلام جایی ندارد و نباید اعمال جنایتکارانه و تروریستی به اسلام نسبت داده شوند. او یادآورشد: "ما کمک به ختم جنگ و تأمین صلح در افغانستان را مسؤولیت خویش می‌دانیم."
وی افزوده است که در آیندهٔ نزدیک، مطابق به تعهد قبلی، سازمان جهانی «رابطهٔ عالم اسلامی» مفکران، عالمان و مفتیان بانفوذ جهان اسلام را در یک همایش بزرگ و تاریخی گردهم‌ آورده و از منظر دینی برای حل بحران افغانستان چاره‌یی اساسی را جستجو خواهد کرد.
شیخ العیسی در اخیر گفته است که نتیجه این کنفرانس باید تاریخی و سرنوشت‌ساز باشد و طالبان نیز دعوت خواهیم کرد تا در این همایش بزرگ شرکت کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала