پیامدها و واکنش‌ها در رابطه به تلفات غیرنظامیان در ولایت نیمروز

© Photo / MOD fbنیروهای هوایی افغان
نیروهای هوایی افغان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در شب شنبه (20 جدی)، نیروهای هوایی یک خانۀ مسکونی را در روستای منزری، ولسوالی خاشرود ولایت نیمروز مورد حمله قرار دادند.

طبق اطلاعات اولیه شمار قربانیان را در این حمله 14 غیرنظامی به‌شمول کودکان و زنان تن گزارش شد که بلافاصله وزارت دفاع ملی روز اعلام کرد که در این حمله هوایی، 14 تروریست به ‌شمول 9 پاکستانی کشته شده‌اند.

براساس اعلام وزارت دفاع ملی، این حمله هوایی شنبه‌ شب در روستای «منزری» ولسوالی خاشرود نیمروز بر یک قرارگاه گروه طالبان اجرا شده است.

  • خانواده که 18 تن از عزیزان خودرا در حمله های هوایی در نیمروز از دست داده اند خواهان عدالت استند.

شماری از اعضای این خانواده که از حمله هوایی نجات یافته اما زخمی می باشندف حکومت و طالبان را به کشتن عمدی غیرنطامیان متهم می کنند.

از جانب دیگر، وزارت دفاع ملی گفته است که بررسی‌ها در پیوند به ادعای آسیب ‌رسیدن به غیرنظامیان در این حمله هوایی ادامه دارد.

در همین حال منابع مردمى در ولسوالى خاشرود ولایت نیمروز گفته‌اند که دست‌کم 18 فرد غیرنظامى به دنبال حملات هوایى ارتش کشته شده‌اند.

  • مردم روستای منزری ولسوالی خاشرود با جنازه هایی که ادعا داشتند همه عضو یک خانواده هستند و در حمله هوایی نیروهای افغان کشته شده اند، در برابر ساختمان دفتر والی نیمروز در شهر زرنج تظاهرات کردند.

زمریالی احدی، والی نیمروز گفته بود که نیروهای افغان شب یکشنبه یک مخفیگاه طالبان را هدف قرار داده و 12طالب را کشته و دو تن دیگر را زخمی کرده اند.

  • مردم گفته اند برای ثابت ساختن اینکه اکثر قربانیان زنان و کودکان هستند، جنازه ها را دفن نکرده و به مقابل دفتر والی آورده اند.صالح محمد که خود را از وابسته ‌گان قربانیان معرفی کرده‌، در صحبت با رسانه‌هاى محلى ولایت نیمروز گفته است که 18 عضو خانواده‌اش در این رویداد جان باخته ‌اند.

اجساد قربانیان از ولسوالى خاشرود به شهر زرنج، مرکز ولایت نیمروز انتقال یافت.

  • در همین حال اشرف غنی رییس جمهور افغانستان طی پیام تسلیت با خانواده قربانیان گفته است: "با آگاهی از شهادت و مجروح شدن شماری از هموطنان ما در اثر حمله هوایی در ولسوالی خاشرود ولایت نیمروز، سخت متاثر گردیدم، به خانواده های شهدا صبر جمیل، برای مجروحین صحتمندی کامل و به شهدای رویداد متذکره، بهشت برین استدعا می کنم.

طالبان و سایر گروه های تروریستی که از خانه های مردم و اماکن عامه به  عنوان سپر استفاده می کنند، عامل اصلی تلفات ملکی بوده و تلفات  ملکی از بدبختی های جنگ است که برای من و سایر مسئولین حکومت قابل  پذیرش و تحمل نمی باشد.

یکبار دیگر عمیق ترین مراتب همدردی و غمشریکی خویش را به خانواده های شهدا، بزرگان و مردم نیمروز ابراز میدارم و برای آنان از بارگاه خداوند متعال، صبر جمیل مسئلت دارم".

  • از سوی دیگر‌ دفتر ساحه یی کمیسیون مستقل حقوق بشر در حوزه غرب از جان باختن نزدیک به ۳۵۰ غیرنظامی در جنگ ها در کمتر از ده ماه پسین در این حوزه خبر می دهد.

شایان ذکر است که وارد شدن تلفات به غیرنظامیان در حمله های هوایی در نیمروز با واکنش هایی روبه رو شده است.

  • سفارت فرانسه در‌ کابل در یک‌ اعلامیه خواهان بررسی جدی این رویداد و تامین عدالت برای قربانیان شده است. این سفارت گفته است که فرانسه در مبارزه با تروریزم در کنار افغانستان است و غیرنظامیان باید مصوون باشند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала