گشایش مرکز صدور شناسنامه ای برقی ویژه شهروندان افغانستانی در مشهد

© رخنامه اداره احصاییه گشایش مرکز صدور شناسنامه ای برقی ویژه شهروندان افغانستانی در مشهد
گشایش مرکز صدور شناسنامه ای برقی ویژه شهروندان افغانستانی در مشهد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مرکز صدور تذکره الکترونیکی برای شهروندان افغانستانی فاقد هویت ساکن در خراسان رضوی پنجشنبه شب طی آیینی با حضور معاون اجتماعی والی هرات و سرکنسول افغانستان در مشهد گشایش یافت.

امضای قرارداد صادرات ریل به افغانستان از سوی ایران - اسپوتنیک افغانستان
امضای قرارداد صادرات ریل به افغانستان از سوی ایران
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، مدیر کل امور اتباع و مهاجران خارجی خراسان رضوی ایران در این آیین گفت: یکی از دغدغه‌های همیشگی ایران و افغانستان طی ۴۰ سال گذشته عدم تثبیت هویت شهروندان افغانستانی مقیم ایران بود که به سبب جنگ و پناهندگی نتوانسته بودند اسناد هویتی خود را تثبیت کنند و به تایید مراجع حاکمیتی برسانند.

محمد تقی هاشمی افزود: عدم تثبیت هویت شهروندان افغانستانی مانع از ارایه خدمات شایسته و بایسته ایران به مهاجران شده و مشکلات مختلفی را در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و امنیتی به وجود آورده بود.

وی اضافه کرد: پیگیریهای زیادی برای تثبیت هویت شهروندان افغانستانی انجام گرفت و در نهایت طی انعقاد تفاهمنامه بین دولتهای ایران و افغانستان، تثبیت هویت شهروندان افغانستانی در ایران با همکاری مشترک ۲ کشور از طریق راه‌اندازی ۶ مرکز صدور تذکره الکترونیکی در استانهای مختلف آغاز شد.

مدیرکل امور شهروندان و مهاجران خارجی خراسان رضوی گفت: یکی از مهمترین مراکز صدور تذکره الکترونیکی برای شهروندان افغانستانی امروز در اردوگاه چهارچشمه مشهد فعالیت خود را آغاز می‌کند که تامین محل آن از سوی این اداره کل انجام گرفته و مدیریت امور و ارایه خدمات در آن بر عهده کنسولگری افغانستان گذاشته شده است.

هاشمی افزود: پیش بینی می‌شود یک سوم تا یک ششم از سه میلیون نفر مهاجر افغانستانی فاقد اسناد هویتی معتبر مقیم در کشور برای تثبیت هویت به مرکز صدور تذکره الکترونیکی خراسان رضوی مراجعه کنند که از این طریق گام بلندی در مسیر ساماندهی مهاجران قانونی و غیرقانونی در استان برداشته می‌شود.

وی اضافه کرد: ۳۲۰ هزار مهاجر افغانستانی مجاز و حدود ۱۰ تا ۱۰۰ هزار مهاجر افغانستانی غیرمجاز در خراسان رضوی ساکن هستند که با تثبیت هویت آنان می‌توان دایره خدمات رسانی به آنان را گسترده کرد.

مدیر کل امور اتباع و مهاجران خارجی خراسان رضوی امسال را سال طلایی در همکاری‌های بین ایران و افغانستان دانست گفت: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه‌های داخلی دولت ایران، زمینه اعطای تابعیت ایرانی به همه فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی فراهم شده است.

هاشمی افزود: تاکنون ۱۱ هزار خانوار در سامانه مربوط به درخواست تابعیت ایرانی برای فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان خراسان رضوی ثبت نام کرده اند که پیش بینی می‌شود ۵۰ هزار نفر در خراسان رضوی زیر پوشش این طرح قرار گیرند.

وی تعیین تکلیف گذرنامه های خانواری را از دیگر توفیقات امسال ایران در زمینه ساماندهی اتباع خارجی دانست و گفت: از ابتدای بهمن ماه امسال با همکاری نهادهای مختلف، گذرنامه خانوارها دارای مدارک اقامتی، معتبر خواهد شد که تعداد افرادی که در خراسان رضوی از این طریق اقامت قانونی دریافت می‌کنند ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار نفر برآورد شده است.

سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد نیز در این نشست گفت: تثبیت هویت شهروندان افغانستانی در ایران از طریق مراکز صدور تذکره الکترونیکی در کل کشور ۶۸۰ هزار نفر ظرفیت دارد که از این تعداد تاکنون اسناد هویتی ۸۰ هزار نفر در این مراکز تثبیت شده است.

جابر انصار افزود: تثبیت هویت اتباع افغانستانی بازگشت آنان به کشور افغانستان را بهبود می‌بخشد و روند حکومتداری الکترونیکی را سرعت می‌دهد.

مونسه حسن زاده، معاون اجتماعی والی هرات نیز در این آیین به نشست ۲ روزه مشترک اقتصادی خراسان رضوی و هرات در مشهد اشاره کرد و گفت: این نشست، دستاوردهای بسیار مطلوبی را برای همکاری های مشترک اقتصادی و رفع مشکلات در گذرگاه دوغارون در پی داشت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала