دور دوم مذاکرات صلح در زمان تعیین‌ شدۀ آن در دوحه برگزار می‌شود

© Photo / شورای عالی مصالحه‌ٔ ملیدور دوم مذاکرات صلح در زمان تعیین‌ شدۀ آن در دوحه برگزار می‌شود
دور دوم مذاکرات صلح در زمان تعیین‌ شدۀ آن در دوحه برگزار می‌شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی در دومین روز نشست خود میزبانی قطر را برای دور دوم مذاکرات صلح با گروه طالبان تأیید کرد.

به گزارش اسپوتنیک، کمیته رهبری شورای عالی  مصالحه ملی در دومین روز نشست خود که یک‌شنبه، هفتم جدی در سپیدار به ریاست عبدالله عبدالله برگزار شد، میزبانی قطر را برای دور دوم مذاکرات تأیید کرد.

سپیدار اعلام کرد، در دومین روز نشست کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی، اعضای این کمیته روی چگونه‌گی شروع مذاکرات در زمان تعیین‌شده، اولویت‌بندی آجندا در مذاکره، تقویت هیأت مذاکره‌کننده، تقویۀ روحیه اتحاد و اجماع ملی، همه‌شمول بودن روایت صلح، اهمیت و ضرورت فوری آتش‌بس، توقف کشتار و خون‌ریزی مردم بی‌گناه افغانستان، حقوق اساسی شهروندان و آزادی بیان بحث کرده‌اند.

تعیین زمان و مکان دور بعدی مذاکرات صلح محور گفتگوی غنی و عبدالله  - اسپوتنیک افغانستان
تعیین زمان و مکان دور بعدی مذاکرات صلح محور گفتگوی غنی و عبدالله

 در این نشست فیصله شده است که هیأت مذاکره‌کننده دولت مورد «حمایت و اعتماد» دولت است و تنها این هیأت از جمهوری اسلامی و شهروندان کشور نمایند‌گی می‌کند.

در دومین نشست کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی فیصله شده است که یک کمیته فنی ایجاد شود تا پیش از حرکت هیأت به دور دوم مذاکرات، اولویت‌های جمهوری اسلامی افغانستان ترتیب و تدوین کند.

از این اولویت‌ها پس از تأییدی کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی، به عنوان رهنمود حمایتی برای هیأت مذاکره‌کننده دولت استفاده خواهد شد.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی در این نشست گفته است که دور بعدی مذاکرات در قطر برگزار می‌شود.

به گفته عبدالله، قطر میزبانی دور قبلی مذاکرات را بر عهده داشت و کشورهای حمایت‌کننده و تسهیل ‌کنندۀ صلح که برای میزبانی دور بعدی مذاکرات اعلام آمادگی کرده بودند نیز به دلیل دشواری‌ها و محدودیت‌های ناشی از کووید-19، از میزبانی این دور مذاکرات توسط قطر حمایت کرده‌اند.

پیش از این پس از توقف مذاکرات، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور غنی پیشنهاد کرد که مراحل بعدی مذاکرات در داخل کشور برگزار شود. این پیشنهاد از سوی رئیس جمهور غنی نیز حمایت شد، اما طالبان با آن مخالفت کردند.

مذاکرات صلح در 22 سنبله در قطر آغاز شد و تا 22 قوس ادامه یافت. قرار است دور بعدی مذاکرات صلح  پس یک وقفۀ 20 روزه در 16 جدی از سر گرفته شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала