ترمیم غیرقانونی هلیکوپترهای ارتش توسط اوکراین؛ خطر برای زندگی نیروهای افغان

© AFP 2023 / ROMEO GACADترمیم غیرقانونی هلیکوپترهای ارتش توسط اوکراین؛ خطر برای زندگی نیروهای افغان
ترمیم غیرقانونی هلیکوپترهای ارتش توسط اوکراین؛ خطر برای زندگی نیروهای افغان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مسوولین شرکت "هلیکوپترهای روسیه" گفته اند که اوکراین با انجام ترمیم غیرقانونی هلیکوپتر "می – ۱۷وی – "۵ نیروهای هوایی افغانستان، زندگی نظامیان افغان و امریکایی در این کشور را با خطر مواجه می‌کند.

مسوولین دفتر مطبوعاتی شرکت "هلیکوپترهای روسیه" گفته اند که دو هلیکوپتر "می – ۱۷وی – ۵" نیروهای هوایی افغانستان جهت ترمیم به شرکت اوکراینی "موتور سیچ" و "اویاکن" سپرده شده اند. در حالیکه این شرکت‌ها نمی‌توانند ترمیم منظم هلیکوپترهای "می – ۱۷وی – ۵" را انجام دهند، زیرا اسناد و دستورالعمل ترمیم و طراحی و همچنان پرزه‌جات این هلیکوپترها در اخیتار شرکت‌های مذکور قرار ندارند.
افغانستان در سال ۲۰۱۴ براساس قرارداد با روسیه، بیش از ۶۰ هلیکوپتر نظامی – ترانسپورتی "می – ۱۷وی – ۵" را دریافت کرد.

در همین حال تعدادی از کارشناسان به این باور هستند که سپردن قراردادهای غیرقانونی به کشور اوکراین به دلیل نزدیکی کشور امریکا با اوکراین و مخالفت های سیاسی بین امریکا و روسیه باعث گردید تا قرارداد ترمیم هلکوپترهای افغانستان به کشور اوکراین سپرده شود زیرا حمایت کننده ارتش افغانستان در حال حاضر امریکا است و حکومت افغانستان در چنین تصامیمی خود مختار نیست.

بازی با حیات سربازان؛ اوکراین غیرقانونی هلیکوپتر های روسی افغانستان ترمیم می‌کند - اسپوتنیک افغانستان
بازی با حیات سربازان؛ اوکراین غیرقانونی هلیکوپتر های روسی افغانستان ترمیم می‌کند

برید جنرال محمد صادق شینواری، یکی از افسران بازنشسته ارتش و کارشناس مسایل نظامی در مصاحبه با آژانس خبری اسپوتنیک افغانستان در این مورد می‌گوید: "در زمان ریاست جمهوری حامد کرزی رییس جمهور اسبق کشور قرارداد خریداری هواپیماهای نظامی با کشور روسیه صورت گرفته است و اینکه از سال ۲۰۱۴ به اینسو قرار داد ترمیم این هواپیماها با کشور اوکراین صورت می‌گیرد، من به این نظر هستم که این پرزه جات اصلی نبوده به همین دلیل ما شاهد سقوط طیارات روسی در ولایت‌های فراه، هرات، هلمند پکتیا بودیم و یا هم به همین دلیل نبود پرزه جات اصلی این طیارات در نقاط مختلفی کشور نشست‌های اضطراری داشتند".

این کارشناس نظامی، خریداری طیارات نظامی از کشور روسیه و ترمیم آن توسط کشور اوکراین را نوع از "خیانت ملی" خوانده است.

جنرال جاوید کوهستانی، کارشناس دیگری مسایل نظامی در افغانستان است و در این مورد چنین می‌گوید: "در ۱۸ سال گذشته در قبال قوای هوایی افغانستان یک نوع بی‌تفاوتی صورت گرفته و نه تنها بی‌تفاوتی بلکه یک فساد گسترده نیز صورت گرفته است".

وی افزود: "در سال‌های گذشته در حالیکه قوای هوایی افغانستان در آن هیچگونه مشارکت نداشت ۱۸ بال طیاره به قیمت ۵۰۰ ملیون دالر خریداری گردید و بعدا این طیارات به وزن آهن پاره به فروش رسیده و به خارج از افغانستان منتقل گردید".

جایگزینی بالگردهای امریکایی به جای می-17 روسی تا سال 2023 در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
جایگزینی بالگردهای امریکایی به جای می-17 روسی تا سال 2023 در افغانستان

وی در رابطه به چگونگی ترمیم طیاره‌های روسی که در اختیار ارتش افغانستان قرار دارند گغت: "همچنان در بخش ترمیم طیارات دیگری که حکومت و ارتش افغانستان از قبل در اختیار خود داشتند و این طیارات ساخت کشور روسیه بود و در بخش ترمیم این طیارات کشور روسیه نیز تعهداتی با افغانستان داشت امریکا و ناتو در قدم نخست بخش ترمیمات و تجهیزات اساسی این طیارات را در افغانستان نابود کردند".

به گفته این کارشناس نظامی، "ناتو بنابر اختلافات دیدگاه با روسیه و در یک برنامه فساد بخش ترمیم طیاراتی که نیاز به یک ترمیم اساسی داشت آن طیارات را به یک شرکت اوکراینی که معتبر هم نبود سپرد و بعد از آن در چند سال اخیر ما شاهد سقوط چرخبال‌های زیادی ارتش افغانستان بنا بر همین ترمیم‌های غیر معیاری بودیم که حتی شهادت فرمانده قول اردو در هرات و تعداد زیادی از ارتشیان در افغانستان بودیم".

آقای کوهستانی همچنان می‌گوید که "بستن این قرارداد یک نوع جنایت است که در این جنایت رهبری وقت وزارت دفاع ملی افغانستان و ناتو مستقیمآ شریک می‌باشند".

از سوی دیگر، روح الله احمدزی، سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان در مورد ترمیم غیر معیاری این چرخبال‌های ارتش افغانستان می‌گوید: "بعضی از وسایل و تجهیزات نظامی که به ارتش و قوایی هوای افغانستان کمک صورت می‌گیرد و این قرار داد نیز توسط خارجی‌ها صورت می‌گیرد و وزارت دفاع ملی در این مورد هیچگونه نقشی ندارد".

به گفته وی، یک اداره مربوط به دولت امریکا مسوولیت بستن تمامی اینگونه قراردادها را بدوش دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала