سومین نشست کمیته‌های کاری حکومت و طالبان در دوحه

© REUTERS / Ibraheem al Omari/REUTERS نشست قطر
نشست قطر - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کمیته‌های کاری هیئت‌های جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان امروز دوشنبه سومین نشست شان را دربارۀ آجندای مذاکرات صلح برگزار کردند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، منابعی در قطر گفته اند که گروه طالبان یک پیشنهاد ۲۲ ماده‌یی از بهر شامل شدن در آجندای مذاکرات صلح آماده کرده‌اند، اما حکومت افغانستان گفته‌است که تأمین آتش‌بس مهم ترین خواستی است که هیئت جمهوری اسلامی افغانستان می‌خواهد آن را درآجندای مذاکرات صلح، شامل سازد.

منبع: نشست کمیته‌های مذاکراتی دولت و طالبان در قطر امروز برگزار می‌شود - اسپوتنیک افغانستان
منبع: نشست کمیته‌های مذاکراتی دولت و طالبان در قطر امروز برگزار می‌شود

اما این منابع تأکید می‌کنند که طالبان رهایی زندانیان شان را شامل آجندای مذاکرات صلح نساخته‌اند و فکر می‌کنند که این موضوع را با امریکاییان، حل خواهند ساخت.

گروه‌های کاری هیئت‌های جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان امروز نیز برای سومین بار برای مشخص ساختن آجندای مذاکرات صلح نشستی برگذار کرده‌اند.

پیش از این، راس ویلسن، سرپرست سفارت امریکا در کابل گفت: "از آن جایی‌که مربوط ما می‌شود، همه بخش‌های توافقنامۀ امریکا و طالبان بایکدیگر، گره خورده‌اند. شما نمی‌توانید یک بخش آن را بکشید و بگویید این بخش باید باشد در حالی که بخش‌های دیگر، نباشند."

حکومت افغانستان در حالی که دربارۀ چه‌گونه‌گی رهایی ۷ هزار زندانی طالبان پاسخ روشنی نمی‌دهد، اما تأیید می‌کند که تأمین آتش‌بس مهم ترین خواست هیئت‌های جمهوری اسلامی افغانستان است که باید شامل آجندای مذاکرات صلح شود.

صدیق صدیقی، سخن‌گوی رییس‌جمهور نیز در این باره می‌گوید: "در آجندا، مسألۀ مهمی که برای مردم افغانستان است، آتش‌بس است."

اما انعطاف پذیری‌های دو طرف در پایان جنگ‌ها و رسیدن به یک توافق سیاسی، بسیار مهم دانسته می‌شود.

عبدالکریم خرم، رییس دفتر رییس‌جمهور پیشین می‌گوید: "اگر مسایل تحلیف واشنگتن تغییراتی به میان نیاورد، موضوع مهم این است که چی ترکیبی از قدرت در آیندۀ نظام در افغانستان به وجود بیاید، دو طرف روی آن بحث‌های جنجالی خواهند داشت."

منابع آگاه از نشست‌های گروه‌های کاری هیئت‌های دو طرف در قطر می‌گویند که در سه روز گذشته برای مشخص شدن آجندای مذاکرات صلح پیشرفت‌های چشم‌گیری به‌دست نیامده‌است، اما این منابع تأکید می‌ورزند که دو طرف در حال رأی زنی‌های درون تیمی نیز هستند تا تمامی خواست‌های شان را در آجندای مذاکرات، بگنجانند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала