پایان جشنواره ملی فلم لاجورد در کابل

© Photo / facebook account of sahra karimiپایان جشنواره ملی فلم لاجورد در کابل
پایان جشنواره ملی فلم لاجورد در کابل - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نخستین جشنواره ای لاجورد زیر نام «لاجورد، تولد دوباره سینمای افغانستان» پس از ده روز نمایش، پایان یافت. 
کابل برای جشن لاجورد آماده می‌شود - اسپوتنیک افغانستان
کابل برای جشن لاجورد آماده می‌شود

به گزارش اسپوتنیک، در مراسم پایانی جشنواره ای ملی فلم لاجورد سی و پنج تندیس زرین لاجورد در پنج بخش به هنرمندان اهداء شدند. پنجاه و پنج فلم از فلم سازان افغانستان از سراسر جهان در پنج بخش برای دریافت تندیس‌های لاجورد این جشنواره باهم رقابت کردند. 

لاجورد نخستین جشنواره ملی فلم افغانستان است که از سوی ریاست افغان فلم، یگانه نهاد حکومتی فلم سازی پنجاه و سه ساله، امسال راه اندازی شد.

مراسم پایانی این جشنواره شب گذشته با حضور برخی از مقام‌های بلند‌پایه دولتی در مرکز فرهنگی روسیه برگزار شد. با این حال به گفته مسئولان این جشنواره، این نخستین جشنواره ملی فلم است که با حمایت دولت و همکاری سکتورهای خصوصی، در عرصه سینما پس از گذشت سال‌ها رکود سینمای افغانستان برای ده روز برگزار شد و قرار است با ایجاد فضای رقابتی سالم و ارزیابی آثار تولید شده در عرصه سینمای افغانستان هر سال از تاریخ ۱ تا ۱۰ قوس برگزار شود.

در مراسم پایانی این جشنوار که در خانه علم و فرهنگ روسیه برگزار شد، ویچسلو نکراسوف، مسئول خانه علم و فرهنگ روسیه در کابل گفت:"این جشنواره را یک رویداد بزرگ فرهنگی امسال می شمارم و این رویداد یک قدم بزرگ به سوی صلح در افغانستان خواهد بود".

توفیق لایق و لینا علم همچون بهترین بازیگران نقش اول، فلم سیبی از بهشت بهترین فلم داستانی، فلم حبیبه بهترین فلم کوتاه داستانی، فلم مرغ توفان درباره زنده گی ظاهرهویدا بهترین فلم مستند داستانی، شیخک بهترین مستند کوتاه ، حسن نوری در مستند کارهای ممنوعه بهترین کارگردان، زبیر فرهنگ بهترین فلم نامه نویس، نوارها به کارگردانی لاجورد حقیقی بهترین فلم انیمیشن؛ تندیس های زرین لاجورد نخستین جنشواره ملی فلم افغانستان را به دست آوردند.

فرزانه نوابی، برنده جایزه لاجورد بهترین بازیگر نقش کودک گفت: "یازده سال عمرم را در این هنر بودیم اما اولین تندیسی است که در کشورم می گیرم. روح و روانم زنده شده و تازه شده ست".

طاهر زهیر، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان همچنین در این مراسم گفت: "عزم ما بر آن است که تا فرهنگ را از مهجوریت نجات بدهیم ابزارهای شادی را زنده کنیم".

صحرا کریمی، رییس افغان فلم گفت:"به یاد داشته باشیم که بزرگانی استند که در عرصه های مختلف مسیر طولانی را طی کردند تا امروز ما و شما آن مسیر را ادامه بدهیم".

مسئولان جشنواره لاجورد افزوده‌اند، که در نخستین دور این جشنواره با مشارکت سکتور خصوصی و استقبال هنردوستان و سینما‌گران، ۵۵ فلم در بخش رقابت‌های اصلی از بین ۲۱۰ فلم فرستاده شده، توسط هیات گزینش انتخاب شده و در نه مکان در سراسر کابل به نمایش درآمده که با استقبال بی‌پیشینه تماشاگران و دوست داران روبه‌رو شده است. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала