آمریکا و اروپا خواستار تشکیل "سریع" شورای عالی مصالحه شدند

© AFP 2023 / Thierry Charlierآمریکا و اروپا خواستار تشکیل "سریع" شورای عالی مصالحه شدند
آمریکا و اروپا  خواستار تشکیل سریع شورای عالی مصالحه شدند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نماینده‌گی اتحادیه اروپا و سفیر آمریکا در کابل با نشر بیانیه های خواهان نهایی شدن سریع تشکیلات و آغاز کار شورای عالی مصالحه ملی شده اند.

 به گزارش اسپوتنیک، نماینده‌گی‌های کشور های عضو اتحادیه اروپا شامل  دانمارک، فرانسه، فلند، آلمان، ایتالیا، هالند، اسپانیا، سویدن و جمهوری چک با نشر بیانیه‌ی خواستار نهایی شدن سریع تشکیلات و آغاز کار شورای عالی مصالحه ملی شده اند.

اتحادیه اروپا از شورای عالی مصالحه ملی به عنوان نهادی برای رهبری و مدیریت مذاکرات صلح، یاد کرده است.

در این بیانیه آمده است که دست‌یابی به صلح پایدار با احترام به حقوق و خواست‌های مردم و از طریق اتحاد قوی سیاسی در کنار جمهوریت و شمولیت صداهای همه افغان‌ها، ممکن است.

در همین حال راس ویلسون؛ سفیر امریکا در کابل نیز شب گذشته (جمعه، 7 قوس) در توییتی از بیانیه اتحادیه اروپا در مورد تشکیل شورای عالی مصالحه استقبال کرد.

او نقش شورای عالی مصالحه را در پیشبرد مذاکرات صلح موثر دانسته است.

گفتنی است که شورای عالی مصالحه ملی براساس توافق‌نامه سیاسی که در 28 ثور امسال از سوی محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله امضا شد، ایجاد شد. این نهاد دارای تشکیلاتی از جمله «کمیته رهبری» و «مجمع عمومی» است که تاکنون تشکیل آن اعلام نشده است.

محمداشرف غنی در هشتم سنبله با صدور فرمانی 46 نفر را به عنوان اعضا و هیأت رهبری شورای عالی مصالحه ملی معرفی کرد.

عبدالله عبدلله در دهم سنبله به این فرمان واکنش نشان داد و اعلام کرد که ایجاد شورای عالی مصالحه ملی از صلاحیت‌های رییس این شورا است و ایجاب فرمان ریاست جمهوری را نمی‌کند.

در همین حال صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری روز گذشته گفت که کار روی تشکیل شورای عالی مصالحه ملی به شدت جریان دارد و توافقاتی نیز صورت گرفته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала