استولتنبرگ: خروج عجولانه از افغانستان دست‌آوردها را نابود می‌کند

© REUTERS / Ognen Teofilovskiاستولتنبرگ: خروج عجولانه از افغانستان دست‌آوردها را نابود می‌کند
استولتنبرگ: خروج عجولانه از افغانستان دست‌آوردها را نابود می‌کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دبیر کل ناتو گفت که درصورتی که به حضور نظامی درافغانستان به‌گونۀ مسؤولانه پایان داده نشود، این کشور باردیگر به بستر سازماندهی حمله‌های هراس‌افگنانه، مبدل خواهد شد.

 به گزارش اسپوتنیک، به نقل از رسانه های خبری کابل، ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو هشدار می‌‎دهد که هرگاه نیروهای خارجی به‌گونۀ عجولانه از افغانستان بیرون شوند، ممکن است دست‌آوردها در این کشور، نابود شوند.

دبیرکل ناتو در یک سخنرانی تأکید کرد که درصورتی که به حضور نظامی ناتو درافغانستان به‌گونۀ مسؤولانه پایان داده نشود، این کشور باردیگر به بستر سازماندهی حمله‌های هراس‌افگنانه، مبدل خواهد شد.

او افزود: "اگر خیلی زود بیرون شویم، اگر خیلی عجولانه ترک کنیم، ممکن است همۀ دست‌آوردهایی که به‌دست آورده‌ایم را از دست بدهیم. و این یک پروژۀ خطرناک است. بنا بر این، آنچه اکنون روشن است این است که ایالات متحده قصد کاهش دارد، اما آنان قصد ترک افغانستان را ندارند."

ادامه حمایت ناتو از نیروهای افغان پس از کاهش نظامیان امریکایی - اسپوتنیک افغانستان
ادامه حمایت ناتو از نیروهای افغان پس از کاهش نظامیان امریکایی

بر بنیاد توافق‌نامۀ صلح آمریکا با طالبان، روند بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان باید تا پنج ماه دیگر تکمیل شود.

استولتنبرگ در این باره گفت: "ما شدیداً از گفت‌وگوهای صلح که میان طالبان و دولت در جریان است، حمایت می‌کنیم و بخشی از توافق میان ایالات متحده و طالبان این است که همۀ نیروهای بین‌المللی باید تا اول ماه می‌ سال آینده، خارج شوند. بنابر این اوایل سال آینده، ما باید یک تصمیم بسیار سخت بگیریم. این‌که: یا بیرون شویم و دست‌آوردها را با خطر رو به‌رو سازیم یا اینکه بمانیم و سپس به مشارکت در عملیات نظامی بسیار چالش برانگیز، بر بنیاد خواست افغانستان، ادامه دهیم."

از سویی دیگر، اچ‌آر مک‌ماستر مشاور پیشین امنیت ملی ایالات متحده با انتقاد سخت از خروج شتاب‌زده نیروهای آمریکایی از افغانستان، آن را نفرت‌انگیز می‌داند.

مک‌ماستر می‌گوید که دولت دونالد ترامپ با بیرون کشیدن سربازان از افغانستان، یک پیروزی به طالبان می‌بخشد و این طرح نرفت‌انگیز است.

او در گفت‌وگو با شبکۀ خبری سی‌بی‌اس آمریکا  هشدار می‌دهد که هرگاه طالبان در بخش‌های وسیعی از افغانستان حضور یابند، برای سازمان‌های هراس‌افگن که به‌گفتۀ او می‌خواهند در برابر آمریکا به اندازۀ حمله‌های یازه‌هم سپتمبر کشتار مرتکب شوند، پناه خواهند داد و از آنها، پشتیبانی خواهند کرد.

پنج روز پیش، پنتاگون اعلام کرد که بربنیاد دستور تارمپ، شمار نیروهای این کشور در افغانستان تا 2 هزار و 500 تن کاهش خواهد یافت.

کریستوفر میلر، سرپرست وزارت دفاع آمریکا گفت که شمار سربازان این کشور تا 15 ماه جنوری سال آیندۀ میلادی در افغانستان و عراق به2500 تن کاهش خواهد یافت. 

او افزود که این تصمیم بنا به‌دستور رییس‌جمهور ترامپ پس از مشوره با مقام‌های امنیتی این کشور، صورت گرفته‌است تا شمار نیروها در افغانستان و عراق، کاهش یابند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала