دشمنان وطن خبرنگاران را می کشند تا زبان حقیقت بسته شود

© sputnik/TAیما سیاوش خبرنگار پیشین طلوع
یما سیاوش خبرنگار پیشین طلوع   - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دشمنان افغانستان با کشتن خبرنگاران صداهای آزاد و بی طرفانه را خاموش می کند، در غیر آن هیچ دلیل برای حمله بر خبرنگاران وجود ندارد.

به گزارش اسپوتنیک، در این اواخر یما سیاوش یکی از مجریان مطرح پیشین تلویزیون طلوع و کارمند کنونی بانک مرکزی افغانستان با دو تن از همکارانش در نتیجه انفجار ماین جاسازی شده در واسطه نقلیه شان در مربوطات حوزه نهم شهر کابل کشته شدند. الیاس دایی، خبرنگار (رادیو آزادی)، نیز در ولایت هلمند افغانستان کشته شد.

ریاست جمهوری افغانستان با نشر اعلامیه ای حملات را نکوهش کرده خواستار بررسی جدی این جنایات شده است. 

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی کشته شدن این خبرنگار  را « غم انگیز و اندوه بار » دانسته گفت که این جنایت نا بخشیدنی و فراموش ناشدنی است.

اعلامیه مطبوعاتی وزارت داخله در پیوند به شهادت سیاوش: جنایت تروریستان بی‌پاسخ نمی‌ماند - اسپوتنیک افغانستان
اعلامیه مطبوعاتی وزارت داخله در پیوند به شهادت سیاوش: جنایت تروریستان بی‌پاسخ نمی‌ماند

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) نیز در ارتباط وضعیت امنیتی روزنامه‌نگاران در افغانستان ابراز نگرانی نموده است . می توان گفت که افغانستان یکی از خطرناکترین کشورهای جهان برای روزنامه‌نگاران است و بر اساس گزارش‌ها از سال 2001 تا  فعلا133 ژورنالست در افغانستان کشته شده اند که 12-15 تن آنها، اتباع خارجی بوده اند.

طبق اطلاعات وزارت داخله افغانستان در حدود 50 خبرنگار توسط طالبان و متباقی توسط افراد گروه های ناشناس کشته شده اند که تاکنون تشخیص نگردیده که کی ها در شهادت خبرنگاران دست دارند.

صدیق الله توحیدی، یکی از مسئولین کمیته مصئونیت خبرنگاران طی مصاحبه اختصاصی در ارتباط وضع امنیتی خبرنگان ابراز نظر نموده به اسپوتنیک گفت: «متاسفانه در شرایط ناامنی کشور علیه خبرنگاران حملات صورت می گیرد. نگاه عمومی بعضی نیروهای داخلی و خارج از نظام، بشمول طالبان این است که آزادی بیان به نفع این گروه ها نیست، به همین دلیل صداهای آزاد و بی طرفانه را با کشتن خبرنگاران خاموش می کند، در غیر آن هیچ دلیل برای حمله بر خبرنگاران وجود ندارد».

وی افزود که از سال 2001 تا کنون 133 ژورنالستان در افغانستان کشته شده اند که 12-15 کشته شدگان، خبرنگاران خارجی بوده اند. طبق اطلاعات وزارت داخله افغانستان، در حدود 50 خبرنگار توسط طالبان به شهادت رسیده اند، متباقی توسط افراد گروه های ناشناس کشته شده اند که تاکنون مشخص نگردیده که کی ها در شهادت خبرنگاران دست دارند.

توحیدی تاکید کرد که دولت افغانستان باید امنیت ژورنالستان را تامین کند، در غیر هیچ نیروی دیگری قادر نیست که امنیت و مصونیت خبرنگاران را تأمین نمایند.

اگر وضعیت امنیتی به این شکل ادامه پیدا کند و خبرنگاران به قتل برسند، باعث آن خواهد شد  که ژورنالستان وطن را ترک نمایند و به خارج مهاجر شوند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала