هفت معجزه کودکان که هنوز شما نمی‌دانید

© Fotolia / Andy Dean کودک
کودک - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نوزادان توانایی‌ها و قابلیت‌های باورنکردنی دارند که هنوز دانشمندان نتوانسته اند آنرا کاملاً تحلیل نمایند.

به گزارش اسپوتنیک، کودک خبر می نویسد، ما بیشتر کودک را یک موجود لطیف، زیبا و قابل ستایش با دستان و پاهای کوچک و دوست‌داشتی تصور می‌نماییم. اما، وقتی این مطلب را مطالعه کنید، در می‌یابید که نوزادان توانایی‌ها و قابلیت‌های باورنکردنی دارند.

1-نوزادان می‌توانند چهره‌ها را قبل از هر چیز دیگری شناسایی کنند

© Fotolia / KonradbakНоворожденный ребенок в костюме ангела
هفت معجزه کودکان که هنوز شما نمی‌دانید  - اسپوتنیک افغانستان
Новорожденный ребенок в костюме ангела

تاکنون دیده‌اید که یک نوزاد تازه متولد شده به چهره‌ی شما خیره شده باشد؟ شاید تعجب کنید اگر بدانید نوزادان خیلی زودتر از اشیا، چهره ها‌ را شناسایی می‌کنند. پژوهشگران آزمایشگاه ستنفورد ویژن و نورو دولوپمنت، شبکه‌ای از سنسورها را بر روی مغز نوزاد قرار دادند تا فعالیت الکترونیکی آن‌ها را از طریق ثبت لحظه‌ای تصاویر اندازه بگیرند. با این‌که به نظر می‌رسد سیستم بصری و بینایی آن‌ها هنوز کاملاً رشد نکرده و توسعه کافی نیافته است، اما مشخص شد که آنها می‌توانند ترکیب صورت‌ها را تقریباً در همان سطح بزرگ‌سالان پردازش کنند.

2-نوزادان می‌توانند همزمان فریکانس‌های چندین صدا را بشنوند

نوزادان می‌توانند همه فریکانس‌های صداها را همزمان بشنوند. دانشمندان دانشگاه واشنگتن 73 نوزاد را آزمایش کردند تا مکانیزم شنوایی آن‌ها را بررسی کنند. در این تحقیق مشخص شد در حالی که بزرگ‌سالان تنها توانایی تمایز صدا از نویس یا خشش را دارند و فقط به یک منبع خاص صدا توجه می‌کنند، اما نوزادان همه‌ی صداها را به طور همزمان می‌شنوند. این توانایی ممکن است در زمان غارنشینی در انسان بزرگ‌سال نیز وجود داشته و با شنیدن و تشخیص طیف وسیع‌تری از صداها به او برای زنده ماندن در طبیعت کمک کرده باشد. هرچند اگر این‌گونه نیز بوده باشد هم اکنون به‌دلیل سیر تاریخی تغییرات در زندگی این قابلیت از بین رفته است.

© Depositphotos.com / MyGoodImagesМаленький ребенок на доске для серфинга
هفت معجزه کودکان که هنوز شما نمی‌دانید  - اسپوتنیک افغانستان
Маленький ребенок на доске для серфинга

3-نوزادان پیش از متولد شدن، به یادگیری زبان شروع می‌کنند

از آنجایی که مغز و مکانیزم‌های حسی نوزادان در سه ماه سوم توسعه می‌یابند، آنان می‌توانند حرف‌های مادران‌شان را هنگام صحبت در رحم بشنوند. نوزادان تازه متولد شده ممکن است قادر به شناسایی زبان مادری خود از یک زبان خارجی باشند زیرا در رحم طرز گویش مادرشان را درک کرده‌اند. بنابراین اگر فکر کردید صحبت کردن با نوزاد یک کار بیهوده یا احمقانه است، بهتر است در فکر خود تجدید نظر کنید.

4-نوزادان نشانه‌های اجتماعی را می‌فهمند

درک تعاملات اجتماعی برای پاسخگویی مناسب بسیار مهم است. خواه شما در حال گفتگو با مدیر خود باشید یا این‌که در حال یک معامله باشید و یا صرفاً محصولی را از بازار خریداری کنید، به داشتن درک اجتماعی نیاز دارد. اگرچه نوزادان مسایل اجتماعی را به اندازه بزرگ‌سالان درک نمی‌توانند، اما اصول آن را می‌دانند حتی اگر فقط بیست‌وچهار ساعت عمر داشته باشند.

5- زخم نوزاد در رحم، بدون باقی ماندن هیچ اثری بهبود می‌یابد

ما پول هنگفتی صرف جراحی زیبایی می‌کنیم تا ضعف‌های خود را برطرف کنیم. اما قدرت بهبود یافتن بدون ماندن بقایای زخم هنوز تنها در فیلم‌های علمی تخیلی دیده می‌شود. اگرچه می‌توانیم از زخم‌ها یا بریدگی‌ها بهبودی حاصل کنیم، اما اگر خیلی عمیق باشد قطعاً جای زخم باقی می‌ماند. اما برای جنین‌ این‌گونه نیست. نوزادان در رحم می‌توانند بدون باقی ماندن هیچ اثری از زخم بهبودی حاصل کنند.

© Sputnik / M. Nachinkin /  مراجعه به بانک تصاویر Работники передвижной механизированной колонны треста "Полтавсельстрой" на отдыхе
هفت معجزه کودکان که هنوز شما نمی‌دانید  - اسپوتنیک افغانستان
Работники передвижной механизированной колонны треста "Полтавсельстрой" на отдыхе

6-نوزادان می‌توانند انصاف را درک کنند

تاکنون فکر کرده‌اید که از چه زمانی احساس تشخیص انصاف و عدالت ما شروع به رشد می‌کند؟ حتی اگر تاریخ دقیق را به یاد نیاوریم، برخی‌های ما می‌توانیم اولین‌باری که آن را نادیده گرفتیم و زیرپا گذاشتیم به‌خاطر بیاوریم. قابلیتی به نام وجدان و انصاف یکی از عواملی است که به بهبود عمل‌کرد اجتماعی ما کمک می‌کند و علم می‌گوید که ما این توانمندی را در پانزده ماهگی داریم. طبق یک مطالعه نوزادانی که فقط پانزده ماه سن داشتند، می‌توانستند یک وضعیت عادلانه را از یک شرایط ناعادلانه تشخیص دهند.

7-نوزادان توانایی قضاوت افراد را دارند

توانایی قضاوت درباره شخصیت یک ویژگی مهم است که به ما کمک می‌کند تا در دنیای خود زندگی کرده و باهم تعامل داشته باشیم. توانایی فهمیدن این‌که آیا کسی با ما صادق است و قابل اعتماد هست یا خیر یک مهارت مفید در زندگی است. همه‌ی ما فکر می‌کنیم که قضاوت کردن در مورد شخصیت یک فرد مهارتی است که می‌تواند با تجربیات زندگی و طی سالیان زیاد کسب شود، اما این ممکن است درست نباشد.

طبق یک مطالعه، نوزادان که تازه چند ماه سن دارند به طرز شگفت‌انگیز و عجیبی توانایی این را دارند یک فرد را به درستی قضاوت کنند و تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهد کنار آن‌ها بمانند یا نه.

آیا شفگت‌انگیز نیست که بدانیم نوزادان در نخستین‌روزهای زندگی‌شان همه چیزهایی که وقتی به آن‌ها نگاه می‌کنیم، فکر می‌کنند و به آن خیره خیره می‌شوند؛ چقدر اطلاعات و مهارت‌هایی دارند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала