صالح: حمله بر دانشگاه کابل شباهت «صددرصدی» با عمل‌کرد طالبان دارد

© Photo / دولت سازامرالله صالح، معاون اول تکت انتخاباتی دولت ساز
امرالله صالح، معاون اول تکت انتخاباتی دولت ساز - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک روز پس از حمله‌ی مهاجمان مسلح بر دانشگاه کابل، امرالله صالح، معاون نخست ریاست‌جمهوری کشور می‌گوید که نوع عمل‌کرد مهاجمان در این حمله شباهت «صددرصدی» با گروه تازه‌تأسیس «فاتح زواک» طالبان خوان آشام دارد.

به گزارش اسپوتنیک، امرالله صالح، معاون نخست رئیس جمهور کشور امروز (سه‌شنبه، 13 عقرب) در یک یادداشت فیس‌بوکی نوشته است: «نوع عمل‌کرد آنها (مهاجمان مسلح بر دانشگاه کابل) شباهت صددرصدی با یک گروه جدید دارد که طالبان زیر نام فاتح زواک در خوست ساخته‌اند که در چند عملیات تعدادی از اعضای این گروه جانی و خون‌آشام نابود شدند.»

به گفته‌ی او، تاکتیک مهاجمان در این حمله نیز شبیه با تاکتیک شبکه‌ی حقانی بوده و از بکس آنان همچنان پرچم گروه طالبان دریافت شده است. به گفته‌ی او، مهاجمان در دیوار اتاقی که جابه‌جا شده بودند، نیز نوشته‌اند که «زنده‌باد طالبان».

او هم‌چنان گفته است که عکس کسانی که از سوی داعش به عنوان عاملان حمله معرفی شده است با چهره تروریستانی که نابود شدند، نیز شباهت ندارد.

خلیل‌زاد - اسپوتنیک افغانستان
واکنش خلیزاد به حمله‌ی وحشیانه بر دانشگاه کابل: عاملان خواستار هرج و مرج هستند

صالح نوشته است: «بیرق طالبان یکی از اجناس دریافت‌شده از بکس تروریستان است. در دیوار اطاق مانند دیگر حملات تروریستی آخرین جملات خود را نوشته‌اند و نوشته‌اند که زنده باد طالبان.»

آقای صالح در بخشی از نوشته‌هایش همچنان گفته است که اسلحه‌ی باقی‌مانده‌ی مهاجمان در دانشگاه کابل و چهره‌ی آنان با عکس‌هایی که گروه داعش به نشر رسانده، نیز مطابقت و شباهت ندارد.

اوتأکید کرده است که این نشانه‌ها نشان می‌دهد که این حمله توسط جنگ‌جویان گروه طالبان راه‌اندازی شده‌اند.

گروه طالبان نسبت به این گفته‌های معاون نخست ریاست‌جمهوری کشور واکنش نشان داده و آن را صحنه‌سازی جعلی علیه این گروه خوانده است. ذبیح‌الله مجاهد، از سخن‌گوی طالبان گفته است ممکن نیست که برای مهاجمان در جریان چند ساعت درگیری فرصت برای «خطاطی در روی دیوار» فراهم شود.

او گفته است که تصاویر مهاجمان را گروه داعش به نشر رسانده است و حکومت افغانستان باید اجساد آنان را با آن عکس‌ها مقایسه کند و ببیند که همان افراد است یا خیر. ذبیح‌الله مجاهد افزوده است که این حمله برای بهانه‌گیری‌های این چنینی راه‌اندازی شده است.

در همین حال، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی کشور حین بازدید از محل این حمله گفته است که گروه طالبان مسئول اصلی کشتار غیرنظامیان در افغانستان است. او این حمله را بزدلانه خوانده و گفته است که طالبان نمی‌توانند با یک اعلامیه از زیر بار این «جنایت» شانه خالی کنند.

او تأکید کرده است که نیروهای امنیتی و دفاعی کشور «پاسخ‌دندان‌شکن» به این حمله خواهند داد.

چاشت روز گذشته سه مهاجم مسلح بر دانشگاه کابل حمله کردند. این حمله پس از شش ساعت با کشتن هر سه مهاجم توسط پولیس پایان یافت.

وزارت داخله نیز شمار کشته‌شدگان این حمله را 19 نفر اعلام کرده است. این وزارت اما گفته است که در این حمله 22 نفر دیگر زخمی شده‌اند.

وزارت صحت تلفات این حمله را 22 کشته و 27 زخمی اعلام کرده است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала