صالح: جنگ طالبان جهاد نیست بلکه به دستور شورای کویته پاکستان صورت می‌گیرد

© Photo / دولت سازامرالله صالح، معاون اول تکت انتخاباتی دولت ساز
امرالله صالح، معاون اول تکت انتخاباتی دولت ساز - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
معاون اول رئیس جمهور می گوید که جنگ طالبان جنگ نیابتی است و جهاد نیست و طوری که به همه روشن است این جنگ به دستور شورای کویته "پاکستان" صورت می گیرد.

به گزارش اسپوتنیک، امرالله صالح، معاون اول رییس جمهور روز جمعه، بیست‌وپنجم میزان، در سخنانی در مراسم سالیاد عبدالرازق اچکزی، فرمانده پیشین پولیس قندهار، گفت که مثل همیشه به گروه طالبان، به تفکرشان، به جنگ‌شان و ساختارشان نفرین می‌فرستد.

معاون اول ریاست جمهوری، گفت که جنگ طالبان، جنگ نیابتی است و جهاد نیست، بلکه به دستور شورای کویته ‌ی پاکستان، صورت می‌گیرد.

 صالح تسلط طالبان بر افغانستان را غیر‌ممکن خواند و گفت که از طریق جنگ این گروه هیچ جایی را از دولت گرفته نمی‌تواند.

به گفته‌ی او، اگر طالبان به قدرت برسند و کامیاب شوند، شمار مردمانی که خانه‌ی‌شان را از دست می‌دهند، بی‌جا و یا دوباره مهاجر می‌شوند، خارج از تصور است. او افزود که نمونه‌اش در جنگ اخیر هلمند قابل مشاهده است.

آقای صالح گفت،  طالبان برای حمله «خونین، شرم‌آور و ویران‌کن» هلمند 9 ماه آماده‌گی گرفته بودند، اما «به جز رسوایی، به جز شکست، به جز چپاول و به جز بی‌جا ساختن هزاران خانواده مظلوم از ولسوالی‌ها، هیچ دست‌آوردی نداشتند».

تشدید نبردها؛ خالد هلمند رفت - اسپوتنیک افغانستان
تشدید نبردها؛ خالد هلمند رفت

معاون اول رئیس جمهور می‌گوید که اگر گروه طالبان در بین مردم هلمند محبوبیت می‌داشت، ده‌ها هزار نفر از این گروه فرار نمی‌کردند و بی‌جا نمی‌شدند.

معاون اول رییس جمهور گفت که در 25 سال گذشته هیچ کسی برای کشته‌گان طالبان اشک نریخته است و از میان این گروه نیز هیچ رهبر با‌نفوذ و شخصیت کاریزماتیکی در عرصه‌ی صلح و جنگ ظهور نکرده است.

او تکرار کرد که این گروه مانند ملخ حمله می‌کند و مانند ملخ کشته می‌شود، اما مردم هیچ‌گاهی برای کشته‌گان طالبان نمی‌گریند و سالیاد برگزار نمی‌کنند.

امرالله صالح گفت که طالبان ادعای رهبری افغانستان را دارند، اما در هنگام مصاحبه رخ خود را می‌پوشانند و از مردم روی می‌گیرند.

صالح درباره روند صلح گفت که طالبان در جنگ هیچ چیزی را از دولت گرفته نمی‌توانند و در مذاکرات صلح نیز حرفی برای گفتن ندارند.

آقای صالح گفت که هیئت گفتگوکننده دولت در دوحه قطر، یک هیئت منسجم و متحد است که از تمام مردم افغانستان، نمایندگی می‌کند. 

او با اشاره به بن‌بست‌های کنونی میان دو هیئت در قطر گفت :« طالب تاکید می‌کنند که از روی شریعت صحبت کنیم. دوهفته است ما می‌گویم که قرآن را سرمیز می‌گذاریم؛ اما طالبان می‌گویند که توافق نامه با امریکا را سرمیز بگذاریم؛ این گفته طالبان به این معنا است که جنگ آن‌ها شرعی نه، بلکه نبابتی است.»

حمله طالبان به ولایت هلمند موج تازه‌ای از مهاجرت‌های ناخواسته خانواده‌ها را در پی آورده و آخرین آمار نشان می‌دهد که بیش از 8 هزار خانواده از مناطق جنگی به مرکز شهر لشکرگاه بیجا شده‌اند و نیاز به کمک فوری دارند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала