معرفی شدن دو عضو پارلمان به دادستانی 

© Photo / میر رحمان رحمانی فیسبوکمعرفی شدن دو عضو پارلمان به دادستانی 
معرفی شدن دو عضو پارلمان به دادستانی  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دو نماینده بادغیس در مجلس نمایندگان، به اتهام لت‌وکوب معاون والی این ولایت از سوی اداره مستقل ارگان‌های محلی، به دادستانی معرفی شده‌اند.

دیدار غنی با رئیسان مجلس سنا و نمایندگان  - اسپوتنیک افغانستان
دیدار غنی با رئیسان مجلس سنا و نمایندگان 

 به گزارش اسپوتنیک به نقل از هشت صبح، رییس اداره مستقل ارگان‌های محلی افغانستان، از دادستانی کل این کشور خواسته تا برای جلوگیری از مداخله «زورمندانِ قانون‌گریز» در امور حکومت‌داری محلی، این افراد را مورد پی‌گرد قانونی قرار دهد.
معاون والی بادغیس با ارسال گزارشی به اداره مستقل ارگان‌های محلی که نسخه‌ای از آن به دادستانی کل فرستاده شده است، ادعا دارد که دو نماینده بادغیس در پارلمان و همراهان آنان وی را داخل دفتر کارش لت‌وکوب نموده و به زور از ساختمان ولایت اخراج کرده‌اند.

 در گزارشی که از چگونگی وقوع رویداد توسط معاون والی بادغیس به اداره مستقل ارگان‌های محلی ارسال شده و این نهاد آن را به دادستانی فرستاده است، نام‌های ضیاءالدین اکازی و امیرشاه نایب‌زاده، نماینده‌گان بادغیس در پارلمان و دو برادر امیرشاه نایب‌زاده، به عنوان عاملان لت‌وکوب او ذکر شده است.
 شمیم‌خان کتوازی، رییس اداره مستقل ارگان‌های محلی، در مکتوب شماره «۳۷۸/۴۹۳» به تاریخ ۱۶/۷/۱۳۹۹از لوی‌سارنوالی کشور درخواست کرده تا دو تن از نمایندگان بادغیس در پارلمان و همراهان‌شان را در پیوند به «تعرض بر دفتر ولایت بادغیس» مورد پی‌گرد قانونی قرار دهد.
در بخشی از متن این مکتوب آمده است: «به منظور تطبیق قانون، حاکمیت ملی و جلوگیری از تکرار مداخله انسان‌های زورمند و قانون‌گریز در امور حکومت‌داری محلی، ذوات شامل گزارش هذا را که مرتکب عمل شنیع مشهود شده است، به ارگان‌های عدلی و قضایی معرفی خواهند فرمود».
اداره مستقل ارگان‌های محلی هم‌چنان گزارش معاون والی بادغیس در مورد لت‌وکوب و اخراج او از ساختمان ولایت توسط نمایندگان پارلمان و هواداران آنان را نیز به دادستانی کل کشور فرستاده است.
فیض‌محمد میرزازاده، معاون والی بادغیس، در مکتوب شماره «۶۲۳» به تاریخ ۳۰/۵/۱۳۹۹ به اداره مستقل ارگان‌های محلی نگاشته است که دو تن از نمایندگان بادغیس در مجلس نمایندگان با شماری از همراهان‌شان بر دفتر ولایت تعرض کرده‌اند. ضمیمه این مکتوب، جزییات کامل رویداد در گزارشی کتبی به اداره ارگان‌های محلی ارسال شده است.
در گزارش معاون والی بادغیس که از سوی اداره مستقل ارگان‌های محلی به لوی‌سارنوالی فرستاده شده و نسخه‌ای از آن در اختیار روزنامه ۸صبح قرار گرفته است، ادعا شده که دو عضو پارلمان در حضور مردم و فعالان مدنی معاون والی را لت‌وکوب و توهین کرده‌اند.
به روایت معاون والی بادغیس، اعضای  پارلمان و هواداران‌شان ساعت ۱۰ صبح سی‌ام اسد سال ۱۳۹۹ خورشیدی با داخل شدن به خط «رنوی» میدان هوایی شهر قلعه نو مرکز این ولایت، مانع نشست هواپیمای جمعه‌گل همت، والی جدید بادغیس شدند و ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه صبح همان روز، به دفتر ولایت حمله کردند.
این مقام محلی در گزارش‌ ارسالی به اداره مستقل ارگان‌های محلی توضیح داده که یکی از نماینده‌گان پارلمان او را «دشنام ناموسی» داده و ضمن لت‌وکوب و برخورد شدید فیزیکی، به سویش «بشقاب پرتاب» کرده است.
به ادعای او، یک نماینده‌ دیگر بادغیس  در پارلمان با ضربه‌های لگد وی را لت‌وکوب و با همراهی دو تن از برادرانش، او را از منزل دوم ساختمان ولایت تا منزل هم‌کف زیر «پاهایش لگد‌مال» نموده و در نهایت از ساختمان ولایت به زور اخراج کرده است.
آقای میرزازاده هم‌چنان مدعی است که هنگام تعرض نماینده‌گان پارلمان به ساختمان ولایت و لت‌وکوب او، محمدمحفوظ ولی‌زاده فرمانده پولیس، شیرآقا الکوزی آمر امنیت فرماندهی پولیس، ابوبکر مرادی معاون و سرپرست ریاست عمومی امنیت ملی بادغیس و حاجی ملا، فرمانده کندک ریزرف عملیاتی حضور داشتند، اما برای دفاع از وی اقدام نکردند.
نماینده‌گان بادغیس در مجلس نماینده‌گان، گفته‌های معاون والی را بی‌اساس می‌دانند. ضیاءالدین اکازی، عضو مجلس نماینده‌گان، به روزنامه ۸صبح می‌گوید که فیض‌محمد میرزازاده، برای کسب شهرت و ایجاد مانع در برابر دادخواهی‌ مردم، ادعا کرده که از سوی اعضای پارلمان لت‌وکوب شده است.
آگاهان امور حقوقی باور دارند، بر اساس قانون، اعضای مجلس نماینده‌گان تنها در زمان اجرای وظیفه رسمی در مجلس، مصونیت قضایی دارند، اما توهین، تحقیر و لت‌وکوب افراد، شامل آن نمی‌شود و هر فرد می‌تواند از اعضای مجلس نماینده‌گان به نهادهای عدلی و قضایی شکایت کند.
احمدرفیع نادری، رییس انجمن مستقل وکلای مدافع هرات، به روزنامه ۸صبح می‌گوید سوء رفتار و لت‌وکوب کارمندان حکومت در قانون جرم‌انگاری شده و عاملانش بر مبنای قانون مجازات می‌شوند. به گفته‌ی او، سوء رفتار با کارمندان دولت به تنهایی جرم محسوب می‌شود و جراحت کارمند به دلیل لت‌وکوب جرمی جداگانه است.
پس از حدود یک ماه اعتراض‌های مردمی در بادغیس، رییس جمهور غنی در تاریخ پنجم میزان، در حضور رییس اداره مستقل ارگان‌های محلی، در ارگ ریاست جمهوری با نماینده‌گان بادغیس در پارلمان دیدار و به آنان وعده داد به خواست‌های‌شان رسیده‌گی می‌شود.
در این نشست، دو تن از نماینده‌گان بادغیس در مجلس نماینده‌گان که معاون والی مدعی است توسط آنان لت‌وکوب شده و در مکتوب اداره مستقل ارگان‌های محلی، به لوی‌سارنوالی معرفی شدند هم حضور داشتند، اما مشخص نیست که در این جلسه به لت‌وکوب معاون والی و ممانعت از معرفی والی جدید اشاره شده یا خیر.
در پی تقرر جمعه‌گل همت، به عنوان والی جدید بادغیس، نماینده‌گان این ولایت در پارلمان، آن را وعده خلافی رییس جمهور به مردم بادغیس دانسته و اعتراض‌های گسترده‌ای در شهر قلعه نو مرکز این ولایت راه‌اندازی کردند. در جریان این اعتراض‌ها حدود یک‌ماه دروازه ولایت از سوی معترضان بسته شد.
در حالی که معاون والی بادغیس، افرادی که او را لت‌وکوب کرده‌اند را به چپاول‌، غارت‌گری، ایجاد بی‌نظمی و سرقت کمره‌های امنیتی ساختمان ولایت متهم می‌کند، اما نماینده‌گان بادغیس در پارلمان که رهبری اعتراض‌های مردمی را بر عهده داشتند، این ادعاها را بی‌اساس می‌دانند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала