نخست وزیر جدید قرقیزستان انتخاب شد+عکس

© Sputnik / Tabyldy Kadyrbekov /  مراجعه به بانک تصاویر نخست وزیر جدید قرقیزستان انتخاب شد+عکس
نخست وزیر جدید قرقیزستان انتخاب شد+عکس - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به دنبال اعتراضات به نتیجه انتخابات پارلمانی در قرقیزستان، نخست‌وزیر جدید این کشور که از مخالفان دولت پیشین به شمار می آمد، به این سِمت انتخاب شد.

به گزارش اسپوتنیک، سرویس مطبوعاتی پارلمان قرقیزستان اعلام کرده است چهره مخالف (سادیر جپاروف) که چندی پیش از زندان آزاد شده است نخست وزیر این کشور شد.
سخنگوی سرویس مطبوعاتی گفت: "در جلسه اضطراری پارلمان، تصمیمی برای تعیین «سدیر جپاروف» به عنوان رئیس دولت گرفته شد."
جاپاروف رهبر مخالفان نیز در میان اعتراضات روز دوشنبه از زندان آزاد شد. او به اتهام گروگان گیری در شورش های سال 2013 در زندان بود.


به دنبال اعتراضات به نتیجه انتخابات پارلمانی در قرقیزستان، نخست‌وزیر این کشور از سمت خود کناره گیری کرد.
انتخابات پارلمانی در جمهوری روز یکشنبه برگزار شد، که بر اساس نتایج نخستین احزاب طرفدار دولت بیریمدیک (52/24 درصد آرا) و مکنیم قرقیزستان (89/23) و همچنین قرقیزستان مرکزگرا (73/8) ) و "بوتون قرقیزستان" (7.11) آرا را بدست آوردند.
بقیه از مرز 7٪ عبور نکردند و تخلفات بیشماری را گزارش کردند. سورانبای جین بک اف رئیس جمهور قرقیزستان اعتراف کرد، که خرید رأی در روند انتخابات به یک مشکل تبدیل شده است.
پس از آن طرفداران احزاب بازنده به خیابانها ریختند، که ریاست یکی از آنها را سیدیتبک آتامبایف، پسر رئیس جمهور سابق آلمازبک آتامبایف رهبر سوسیال دموکرات های قرقیزستان بر عهده است.
سه شنبه شب ، معترضین به ساختمان کاخ سفید ، جایی که پارلمان و دولت رئیس دولت در آن قرار دارد ، وارد شدند ، سپس به سمت کمیته امور خارجه امنیت ملی حرکت کردند و رئیس جمهور پیشین آلمازبک آتامبایف و شماری از همکاران وی را از بازداشت آزاد کردند. تظاهرکنندگان شهردار جدید بیشکک را معرفی و اعلام کردند که قصد دارند نخست وزیر خود را تعیین کنند.
به گفته وزارت بهداشت قرقیزستان، در نتیجه این درگیری ها حدود 700 نفر زخمی شدند که از جمله آنها 200 مأمور اجرای قانون بودند. یک نفر تا اکنون جان باخته است.
کمیسیون مرکزی انتخابات این کشور امروز نتایج انتخابات را بی اعتبار اعلام کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала