شماری از باشندگان کابل شهردار این شهر را به فارسی ستیزی متهم می کنند

© Photo / JAK / JAKشماری از باشندگان کابل شهردار این شهر را به فارسی ستیزی متهم می کنند
شماری از باشندگان کابل شهردار این شهر را به فارسی ستیزی متهم می کنند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شماری از باشندگان کابل شهردار این شهر را متهم به فارسی ستیزی می کنند و می گویند، که رهبری شهرداری کابل به بهانۀ تنظیم ظاهر شهر، در پی حذف زبان فارسی از سطح شهر است.
کابل کتاب - اسپوتنیک افغانستان
ایران دانشکده زبان و ادبیات فارسی در کابل می سازد

به گزارش اسپوتنیک به نقل از سلام وطندار، پس از برچیده شدن شماری از لوحه‌ها از سوی شهرداری که به زبان فارسی نوشته شده بودند، پایتخت‌نشینان در واکنش به آن می‌گویند، که این اقدام شهرداری خلاف قانون است و این اداره در پی برچیدن واژه‌های فارسی از سطح شهر است.

شهرداری کابل در یک اقدام کم‌پیشنه، لوحه‌های دانشگاه ابن‌سینا و مکتب رابعه بلخی را که به زبان فارسی نوشته شده بودند، برداشت و به جایش پشتو و انگلیسی نوشت.

ضیا رفعت استاد دانشگاه کابل می‌گوید، که جمع‌آوری شماری از لوحه‌ها با محتوای زبان فارسی، آزادی استفاده از زبان مادری را سلب می‌کند. او افزوده که این کار حتا اگر به نیت خیر هم انجام شده باشد، پیامد منفی دارد.

پایتخت‌نشینان می‌گویند، که هیچ‌کسی حق ندارد ما را از نوشتن و سخن‌ گفتن با زبان مادری‌مان باز دارد. آنان می‌گویند که این اقدام شهرداری به هیچ روی نمی‌تواند زبان فارسی را تضعیف و یا از شمار نویسنده‌گان و گوینده‌گان آن بکاهد.

شماری از دانش‌جویان دانشگاه کابل و شماری از دانشگاه‌های دیگر در واکنش به برچیدن لوحه‌هایی فارسی از سوی شهرداری کابل، جنبش خیابانی مبارزه با فارسی‌ستیزی را به راه انداخته‌اند.

اعضای این حرکت، در دیوارهای دانشگاه‌ها و مکتب‌ها نوشته اند: «دانش‌جو و دانشگاهی‌ هستم، فارسی زبان من است».

سمیرا رسا، سخنگوی شهرداری کابل هدف از برچیدن این لوحه‌ها را کاهش «آلود‌گی دیداری» و بهتر شدن نظم شهر گفته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала