نمایندگان مجلس: آتش‌بس باید اولویت مذاکرات قطر باشد

© Photo / ارگپارلمان افغانستان، ولسی جرگه افغانستان، مجلس نمایندگان
پارلمان افغانستان، ولسی جرگه افغانستان، مجلس نمایندگان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اعضای مجلس سنا، گروه طالبان را به فریب دادن دولت افغانستان متهم کرده، می‌گویند که هرچند گفت‌وگوهای بین‌الافغانی بین دو طرف آغاز شده، ولی طالبان از شدت حملات خود نکاسته‌ است.

به گزارش اسپوتنیک، سناتوران در نشست عمومی روز سه‌شنبه(25 سنبله) تاکید کردند که طالبان به عنوان حُسن نیت از شدت حملات و خشونت‌های خود در ولایات کاسته و به برقراری آتش‌بس تن دهند.

آنان اضافه کردند که آغاز مذاکرات بدون برقراری آتش‌بس بی معنا بوده و طالبان در صدد وقت‌ تلفی و فریب دادن دولت افغانستان می‌باشد.

مولوی قرلق، منشی مجلس سنا در نشست روز گذشته گفت که مردم افغانستان منتظر اند تا تیم مذاکره کننده یک دست‌آورد برای بهبودی زندگی شان داشته باشند؛ اما بی میلی طالبان به پروسه صلح، امید مردم را به یاس مبدل خواهد کرد.

طالبان: اگر زندانیان زودتر رها می‌شدند، تاکنون روی یک آتش‌بس توافق می‌شد+ویدیو - اسپوتنیک افغانستان
طالبان: اگر زندانیان زودتر رها می‌شدند، تاکنون روی یک آتش‌بس توافق می‌شد+ویدیو

میر رحمان رحمانی رییس مجلس نمایندگان نیز گفت:"با آغاز مذاکرات صلح جنگ از سوی طالبان شدت پیدا کرده است و نیروهای امنیتی ما و مردم روزانه تلفات هنگفتی را متقبل می‌شوند. تقاضای ما از دو طرف مذاکره این است که در ابتدای مذاکرات صلح بالای آتش‌بس توافق کنند."

محمد علم ایزدیار، معاون اول مجلس سنا نیز گفت که طالبان و حامیان‌شان به این باور رسیده که جنگ راه حل نیست و یگانه راه حل مشکل، مذاکره است.

او تاکید کرد که هر دو طرف در دیدگاه های خود، اصل همدیگرپذیری و خودگذری را مد نظر داشته و هیچ فردی نیز حق ندارد به خاطر تامین منافع شخصی خود، پروسه صلح را به گروگان گیرد.

با این وجود فضل هادی مسلم یار، رئیس مجلس سنا پروسه صلح را یک روند ملی عنوان  کرد و خاطرنشان ساخت که نباید این روند ملی بخاطر منافع شخصی برخی‌ آسیب ببیند. 

سناتوران در حالی از افزایش تحرکات طالبان اظهار نگرانی می‌کنند که دو روز قبل اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع در جلسه استماعیه مجلس سنا گفته بود که گروه طالبان در 20 ولایت حمله تهاجمی داشته و نیروهای امنیتی فقط دفاع کرده اند.

همچنین هرچند مقامات حکومت بارها خواهان آتش بس شده اند، اما هیئت مذاکره کننده طالبان در روز افتتاح مذاکرات به رسانه ها گفتند که برای بر قراری آتش بس در جریان مذاکرات با تیم حکومت افغانستان گفتگو خواهند کرد.

این در حالی است که پس از افتتاح مذاکرات صلح قطر، اولین نشست رسمی هیات‌های دولت و طالبان دیروز برگزار شد و دوطرف اعلام کردند روی اکثر موارد آجندای این مذاکرات به توافق رسیده‌اند.

پیش از این دولت افغانستان اعلام کرده که موضوع آتش‌بس در اولویت کاری تیم مذاکره کننده با طالبان است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала