روسیه: پروسۀ صلح افغانستان نباید به منافع دیگران برنامه ریزی شود

© AFP 2023 / Wu Hongروسیه: پروسۀ صلح افغانستان نباید به منافع دیگران برنامه ریزی شود
روسیه: پروسۀ صلح افغانستان نباید به منافع دیگران برنامه ریزی شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر خارجه روسیه می گوید که این کشور اوضاع افغانستان از نزدیک دنبال می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست وزاری خارجه شانگهای گفت، تلاش برای تنظیم مصنوعی پروسه سیاسی افغانستان بین الافغانی با منافع ژئوپلیتیک کسی به برقراری صلح در این کشور کمک نمی‌کند.

او افزود: "بارها تاریخ برگزاری گفتگوهای میان افغانان که قرا بود در دوحه برگزار شود، به تعویق افتاد. تنظیم مصنوعی این پروسه سیاسی متناسب با منافع سیاسی ژئوپلیتیک یا داخلی شخصی غیرممکن است. متأسفانه، ما شاهد چنین تلاش هایی هستیم، آنها به ایجاد صلح پایدار در روند گفتگوهای میان افغانان کمک نمی‌کنند".

 مجلس: حتی اعضای هیأت گفتگوکننده هم از جزئیات روند صلح بی‌خبراند - اسپوتنیک افغانستان
مجلس: حتی اعضای هیأت گفتگوکننده هم از جزئیات روند صلح بی‌خبراند

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که روسیه اوضاع افغانستان را از نزدیک دنبال می‌کند. گفت: "روسیه، چین و سایر کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در سال‌های اخیر از هر طریق ممکن به برگزاری مذاکرات مستقیم میان افغانان در اسرع وقت تلاش کرده اند. چند وقت پیش روسیه تمام نمایندگان افغانستان، همسایگان این کشور، بازیگران اصلی منطقه و ایالات متحده امریکا را برای دستیابی به توافق سیاسی در چارچوب "فرمت مسکو" دعوت کرد".

وزیر خارجه روسیه می افزاید: "رهبری این کشور قصد محدود کردن حضور شماری از گروه های اجتماعی، سیاسی و قومی را دارد. البته ماهیت فراگیر آنها تضمین نخواهد شد، این کار هیچ کمکی نمی‌کند.

این در حالی‌ست، که صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری روز گذشته اعلام کرد که مشکلات فنی در گفتگوهای دوحه برکنار شده است و هیئت افغانستان برای گفتگو با گروه طالبان آماده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала