واکنش معاون پیشین وزارت خارجه امریکا در رابطه به گفته‌های صالح در مورد خط دیورند

© Photo / A Wواکنش معاون پیشین وزارت خارجه امریکا در رابطه به گفته‌های صالح در مورد خط دیورند
واکنش معاون پیشین وزارت خارجه امریکا در رابطه به گفته‌های صالح در مورد خط دیورند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پس از آنکه معاون نخست ریاست جمهوری افغانستان خط دیورند را مسئله حل ناشده خواند، معاون پیشین وزارت خارجه ایالات متحده امریکا به گفته های وی واکنش نشان داد.

به گزارش اسپوتنیک، معاون پیشین وزارت خارجه ایالات متحده امریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی در واکنش به گفته‌های آقای صالح که چند روز پیش در مصاحبه با تلویزیون طلوع در مورد خط دیورند گفته بود، اظهار نظر کرده و خط دیورند را مرز رسمی و بین‌المللی بین دو کشور خواند.
آقای صالح گفته بود: "دیورند به حیث یک خط بالای یک کشور ضعیف تحمیل شده، و مفت رایگان به پاکستان نمیدهیم. پشاور پایتخت زمستانی ما بود و ما هرگز قباله‌ی خاک خود را به پاکستانی ها نمیدهم
از سوی امرالله صالح در تویتی گفته است: هیچ سیاستمداری با جایگاه ملی در افغانستان نمی‌تواند از مسئله خط دیورند غافل شود، این کار در زندگی و بعد از زندگی محکوم خواهد شد و این مسئله‌ای است که نیاز به بحث و حل دارد. وی در ادامه افزود: انتظار داشتن از ما که آن را رایگان هدیه بدهیم، غیر واقعی است. پیشاور در گذشته پایتخت زمستانی شاهان افغانستان بود.
در همین حال خانم ولز در برگه توییتر خود نوشته است: "سیاستمداران افغانستان با جایگاه ملی می‌دانند که خط دیورند یک مرز شناخته شده بین‌المللی است."
معاون پیشین وزارت خارجه امریکا در ادامه نوشت: " دامن زدن به ادعاهای ملی‌گرایانه یا نامعقول شانس مذاکرات صلح و روابط اقتصادی سودمند میان دو کشور را کاهش می‌دهد."


یادآوری می کنیم، که در سال 1893 میلادی، خط دیورند به عنوان مرز میان افغانستان و هند بریتانیایی مطرح شد. پس از آن در سال 1947 زمانی که پاکستان به حیث کشور مستقل ایجاد شد، خط دیورند به حیث سرحد میان دو طرف باقی ماند و دوسال پس از ایجاد پاکستان، افغانستان با برگزاری جرگه بزرگ خط مرزی دیورند را بی اعتبار اعلام کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала