ناسا ناهنجاری گسترده در میدان مقناطیسی زمین را بررسی می‌کند

© Photo / ESA/Division of Geomagnetism, DTU Spaceناسا ناهنجاری گسترده در میدان مقناطیسی زمین را بررسی می‌کند
ناسا ناهنجاری گسترده در میدان مقناطیسی زمین را بررسی می‌کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ناسا در حال مطالعه ناهنجاری عجیبی در میدان مقناطیسی زمین است که از آمریکای جنوبی تا جنوب غرب آفریقا وسعت دارد. در این منطقه میدان مقناطیسی زمین ضعیف است و فضاپیماها و ماهواره‌‌ها را در معرض ذرات پرانرژی خورشید قرار می‌دهد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسکانیوز، این پدیده در حال گسترش که ناهنجاری جنوب اقیانوس اطلس (South Atlantic Anomaly) نام دارد، محققان ناسا را سال‌ها نگران کرده است. در این منطقه میدان مقناطیسی زمین ضعیف‌تر بوده و ماهواره‌ها و فضاپیماهای موجود در مدار نزدیک به زمین (LEO) را در معرض ذرات خطرناک خورشید قرار می‌دهد.

ناهنجاری جنوب اقیانوس اطلس خطری برای ساکنین کره زمین ندارد، اما روی فضاپیماهای مداری از جمله ایستگاه فضایی بین المللی که از مقابل آن عبور می‌کنند تأثیر منفی می‌گذارد. در صورتی که ذرات پرانرژی ساطع شده از خورشید حین عبور ماهواره از این منطقه با آن برخورد کنند، سبب اتصالی سیستم‌ها و از کار افتادن موقتی آنها خواهند شد. این اتفاق معمولاً منجر به مشکلات سطحی می‌شود، اما ریسک از بین رفتن داده‌ها و حتی آسیب همیشگی به قطعات وجود دارد. به همین دلیل فضاپیماها پیش از وارد شدن به این منطقه به طور موقتی سیستم‌ها را خاموش می‌کنند.

ناسا به طور پیوسته در حال مطالعه ناهنجاری جنوب اقیانوس اطلس است تا برای مقابله با خطرات آن چاره اندیشی کند. محققان هنوز به طور کامل این منطقه و مسائل مربوط به آن را درک نکرده‌اند، اما یافته‌های جدید اطلاعات جالبی از این ناهنجاری فاش کرده است. برای مثال تحقیقی که سال 2016 توسط ناسا انجام شده نشان می‌دهد که این پدیده به آرامی در حال حرکت به شمال غرب است.
محققان می‌گویند ناهنجاری یاد شده علاوه بر حرکت در حال تقسیم شدن به دو قسمت است که هر کدام دارای میدان مقناطیسی جداگانه هستند. تحقیقی که ماه گذشته میلادی انجام شده خبر از وجود داشتن این ناهنجاری از 11 میلیون سال قبل خبر می‌دهد. یافته‌ای که به گفته محققان نشان می‌دهد این ناهنجاری احتمالاً عامل یا پیش درآمد وارونگی قطب‌های مقناطیسی زمین نیست.

سؤالات متعددی در مورد ناهنجاری جنوب اقیانوس اطلس وجود دارد به همین دلیل ناسا به طور پیوسته آن را تحت نظر گرفته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала