Стадион Зенит-Арена в Санкт-Петербург - اسپوتنیک افغانستان
ورزش
تازه های ورزش افغانستان و جهان

صحبت های تند میروس بهاوی بر علیه رحیمی؛ ورزش افغانستان به سوی فلاکت و بحران روان است

© Photoبهاوی - رحیمی
بهاوی - رحیمی  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
میرویس بهاوی معاون سابق فنی و مسلکی بالاترین نهاد ورزشی کشور در گفتگوی اختصاصی با "سیداحد سروش" خبرنگار ورزشی اسپوتنیک در مورد وضعیت فعلی ورزش افغانستان، وجود فساد در ریاست تربیت بدنی و ضعف مدیریتی در این اداره صحبت کرده است.

به گزارش اسپوتنیک؛ او که در اواخر سال 1397 از سمت‌اش برکنار شد، پس از صحبت ها و ادعای حفیظ ولی رحیمی رییس فعلی اداره ورزش و کمیته ملی المپیک کشور در یکی از رسانه‌های داخلی افغانستان، میرویس بهاوی معاون سابق فنی و مسلکی ریاست تربیت بدنی و ورزش گفتگوی زیر را با اسپوتنیک انجام داده که توجه شما را به آن جلب میکنیم.

اوضاع کنونی ورزش؟

"با تاسف نه تنها که وضعیت فعلی ورزش وضعیت ایده‌آل نیست؛ بلکه ما را به مسیر بحران، بدبختی و فلاکت می‌برد. ما یک سند تقنینی نافذه تأیید شده که بتواند همه ورزش افغانستان را زیر یک چتر با رعایت نورم‌ها و قواعد بین المللی و ملی حفظ نماید نداشتیم. ما قبل از روی کار آمدن آقای رحیمی، فدراسیون‌های موازی را برچیدیم، انتخابات برگزار کردیم، اما با تاسف با آمدن رحیمی و برخلاف تصور همه مسیر به طرف مخالف تغییر کرد. ما نه تنها در حال رشد و گسترش نیسیتم بل در حال تباه کردن و ریشه‌کن کردن تمام نهادها بنام ورزش افغانستان هستیم."

دلیل برکناری میرویس بهاوی از اداره ورزش؟

باور دارم که میان من و آقای رحیمی تناقضات در افکار و نظریات وجود داشت.  تصویری که ما از ورزش داشتیم خیلی با هم فرق داشت. متأسفانه رحیمی صاحب ورزش را به دید 40 یا 50 سال قبل از زمانی که به نظرم عضو تیم ملی فوتبال بود، می‌دید و تلاش داشت که این تصویر را بزرگ کند و یا شاید کوچک‌تر تا به سمت 40/50 سال قبل ببرد. اما من دیدگاه امروزی برای رشد ورزش داشتم. دیدگاه ما از هم خیلی فاصله داشت. در یک جلسه خودمانی گفتم که شما که دو تابعته هستید، بروید المپیک کانادای تان را معلومات بگیرید که با چه عظمت و بزرگی کار جریان دارد. در کل ما در کارها با هم زیاد تفاهم نداشتیم.

مثلا در 4 یا 5 ماه اول کاری شان جلسه هیئت رهبری برگزار نشد، زیرا متاسفانه رحیمی صاحب باورمند به برگزاری جلسات در سطح رهبری نبود. خیلی خوش‌باورانه یک آدم خود محور بود و دوست داشت خودش همه چیز را فیصله کند، نظریه بدهد و نهایی کند. دوم دوستانم دوست نداشتند که من در این اداره باشم و بلاخره منجر شد که برکنار شوم و ناراض نیستم." من فکر میکنم مدیران فعلی ورزش در حال گل آلود کردن آب در ورزش هستند.

چرا این حرف را میزنید؟ گل آلود کردن آب در ورزش چه نفعی برای شان دارد؟

"با تأسف هیئت رهبری فعلی ورزش افغانستان خود شان هم نمی‌فهمند که آلوده ساختن اوضاع به نفع هیچ کسی هم نیست. تملق گونه نباشد اما شاید در تاریخ ورزش افغانستان مهربان‌ترین حکومت در قبال ورزش حکومت داکتر غنی است. در چتر کلان ورزش همیشه از نداشتن‌ها معترض بود به خصوص بخش مالی، هر بار پیشنهادی را برای رییس جمهور و رییس اجرائیه (سابق) دادم هیچ کدام رد نشد. این‌ها [هیئت رهبری] متأسفانه چون خود شان ظرفیت کافی ندارند، وضعیت را گل آلود و بحرانی می‌سازند که توقعات پایین بیایند.

پس از مدتی دریافتم که در هنگام ارائه گزارش کاری چون هیچ دستاوردی نداشت، تمامی گناه ها را به گردن بقیه می انداخت و میگفت در اداره ورزش حلقه فساد حاکم است که معاون فنی و معاون اداری در رأس آن است که مرا اجازه کار نمی‌دهد.

رحیمی یک آدم ضعیف در بعد مدیریت است. او بسیار ناآگاه است. با تمام نرمی‌هایی که از خود نشان می‌دهد خیلی دیکتاتورانه در قضایا برخورد می‌کند. مثلا برای یکی از کاندیداهای فدراسیون‌ها که مورد نظرش نبود واضح گفته بود که اگر رییس این اداره هم شوید من نمی‌پذیرم."

آقای رحیمی گفته است که اداره قبلی آغشته به فساد بود می پذیرید؟

اداره موجود به مراتب فسادش بیشتر از اداره ماست. اگر واقعا باور دارند که اداره قبلی اداره فاسد از نگاه مالی و اداری بود، معاون مالی و اداری دوران ما هنوزم معاون ایشان است. رییس اداری و مالی اداره را با همین اتهامات برکنار کرد ولی او با تمام زور، قوت و صداقت دوباره به موقف خود برگشت. مثال زنده فساد اداره موجود را می‌گویم که پس از فعال شدن سیستم بایومتریک و انتقال پول مستقیم به حساب ورزشکار، متاسفانه رحیمی حکم داده برای معاون فنی و بخش فدراسیون‌های خود که دو ربع مالی 98 فدراسیون‌ها (پول عصریه) را نقداً به مسولین فدراسیون‌ها پرداخت کنید. چرا سیستم شفاف متوقف می‌شود و بر می‌گردند به روند سابق که در آن فساد موجود بود. من در بخش فنی چلنج می‌دهم به یک برگزاری مناظره کلان، کلا‌ن‌ترین دستاوردهای فنی تاریخ ورزش افغانستان را ما رقم زدیم. یک گروه خوبی متعهد در فنی اداره ورزش بود. نه قبل از ما چنین کارهای بزرگی کرده و در آینده‌ها هم نمی‌توانند این کار را کنند. اسناد در مورد ادعا تمام مواردی را که رحیمی ادعا دارد همگی به دور از حقایق است و تاریخ‌وار برای این مسایل اسناد داریم."

ریاست همزمان تربیت بدنی و کمیته المپیک با حضور آقای رحیمی به نفع ورزش است یا ضرر؟

"اگر یک مدیر قوی می‌بود خیلی به نفع ما بود. ایشان هم از نگاه کهولت سن و هم از نگاه شاخصه‌ها و ظرفیت‌های کلان مدیریتی و رهبری هیچ معیار مثبتی ندارد که بتواند در راس ورزش کشور قرار بگیرد و بدتر از آن رحیمی هیچ نوع ابتکار و خلاقیتی در استخدام و در تعیینات نهادی به نام المپیک نشان نداده است. همان سکرترجنرال سابق، همان رییس اجرایی سابق و همان کارمندان سابق. برای من جالب است که اگر این آدم [رحیمی] ادعا دارد که اداره‌ها همه مملو از فساد، ضعف، ناتوانی برای شان تسلیم داده شد؛ چرا به غیر از میرویس بهاوی دیگر همه تیم در هر دو نهاد همراه شان است؟ من مطمئن هستم که یک انسان به هیچ عنوان به تنهایی نمی‌تواند فساد کند. همین اداره المپیک که در رأس‌اش فعلاً ایشان است برامده از زحمات و تلاش‌هایی است که ما انجام داده‌ایم. در 34 ولایت افغانستان راجستر ورزشکاران، باشگاه‌ها، جمنازیوم ها و فدراسیون‌ها را ما تطبیق کردیم، انتخابات تمام زیر مجموعه تمام نمایندگی‌ فدراسیون‌ها را در ولایات ما تطبیق کردیم، بعد در مرکز انتخابات بیش از 35 فدراسیون‌ را ما برگزار کردیم، مسوده قانون ورزش را ما تکمیل کردیم، لوایح مقررات، طرز العمل‌ها را ما تکمیل کردیم، بسترها را برای برگزاری انتخابات المپیک ما مساعد کردیم، این فرد با حمایت بسیار کلان آمد، المپیک را گرفت و گنده‌تر ساخت.

من از آدرس رسانه‌ شما صدا می‌زنم که زودتر به داد ورزش برسند و یک مدیر توانمند و با کفایت را به اداره انتصاب کنند، در غیر این صورت ورزش ما وضعیت بسیار بحرانی را دارد و در المپیک پیش‌رو جزء ناکامی و سرخمی چیز دیگری دستاورد نخواهیم داشت.

لینک مصاحبه ویدویی میرویس بهاوی با اسپوتنیک 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала