قریشی: پاکستان نقش کلیدی در آتش‌بس سه روزه در افغانستان داشته است

© REUTERS / DENIS BALIBOUSEقریشی: پاکستان نقش کلیدی در آتش‌بس سه روزه در افغانستان داشته است
قریشی: پاکستان نقش کلیدی در آتش‌بس سه روزه در افغانستان داشته است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر خارجۀ پاکستان آتش‌بس سه روزه را در افغانستان یک کامیابی بزرگ می‌داند و می‌گوید که تصمیم به آتش‌بس در افغانستان، یک تصمیم معمولی نبوده است و اسلام آباد در آن نقش کلیدی داشته‌است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، شاه محمود قریشی، وزیر خارجۀ پاکستان می‌گوید که با رهایی زندانیان، پس از آتش‌بس عید، فضایی به وجود خواهد آمد که گفتگوهای میان افغانان آغاز شوند.

قریشی گفت: «در این کار بسیاری از دوستان نقش دارند و نقش پاکستان کلیدی است. تصمیم به آتش‌بس در عید در افغانستان، یک تصمیم معمولی نیست. فیصله شده‌است که در چند روز، پنج هزار زندانی طالبان که در توافقنامه دوحه، توافقنامۀ که من هم در مراسم امضای آن شرکت داشتم آمده است، رها شوند و طالبان نیز یک هزار تن را رها کنند. پس از آتش بس عید، فضایی به وجود خواهد آمد که مذاکرات میان افغانان آغاز شوند».

واکنش وزیر خارجه پاکستان به درگیری در چمن  - اسپوتنیک افغانستان
واکنش وزیر خارجه پاکستان به درگیری در چمن 

با این حال، وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که در 24 ساعت گذشته در شش ولایت کشور آتش‌بس از سوی طالبان نقض شده‌است و در نتیجۀ حمله‌های این گروه و انفجار ماین‌ها به نیروهای دولتی تلفات وارد شده‌است.

روح الله احمدزی، سخنگوی وزارت دفاع ملی گفت: «توسط کمین بالای قطارهای نظامی ما، حمله بالای پوسته‌های ما و انفجار ماین‌های کنار جاده‌یی نیروهای ما را هدف قرار دادند و در نتیجه ما تلفاتی را هم متقبل شدیم».

طالبان تاکنون در این باره چیزی نگفته‌اند.

با آن که یک روز دیگر به پایان آتش‌بس سه روزه مانده است، شهروندان کشور، به تمدید این روند امید بسته اند.

داد الله قانع، عضو شورای ولایتی فراه گفت:«کدام عمل تخریبانه و جنگی از سوی مخالفان تاکنون راه اندازی نشده‌است، ما به این امید استیم که این آتش بس تمدید شود».

محمد افضل، باشنده کابل گفت:«تا بکی این کشت و کشتار و برادرکشی، بیوه و بیچاره دنیا گرفت».

 این سومین عیدی است که میان نیروهای دولتی و طالبان سه روز آتش‌بس  می‌شود، اما شهروندان کشور می‌گویند که برای رسیدن به یک صلح همیشگی طرف‌های درگیر جنگ باید یک سره از جنگ دست بردارند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала