© Sputnik / Russian Defence Ministryقرار معلوم، واکسن ایجاد شده توسط دانشمندان آکسفورد از همه انتظارات فراتر رفته است
قرار معلوم، واکسن ایجاد شده توسط دانشمندان آکسفورد از همه انتظارات فراتر رفته است - اسپوتنیک افغانستان
واکسن کرونا ویروس که توسط دانشمندان پوهنتون آکسفورد ساخته شده، مرحله اول آزمایشات را با موفقیت پشت سر گذاشته است. دانشمندان گفتند که در همه شرکت کنندگان در مرحله اول پاسخ ایمنی بوجود آمده است.

وقار رشید (Waqar Rashid) در مقاله منتشره در نشریه The Spectator (انگلستان) می نویسد، این یکی دیگر از روزهای متشنج طبی در دنیای کرونو ویروس ما بود که به «وضع جدید نورمال» مبدل گشت شد. نتایج ارزیابی کلینیکی فاز اول واکسن که توسط متخصصان پوهنتون آکسفورد ساخته شده است، امروز، با تأیید اطلاعات مثبتی که باعث ایجاد امیدواری شده و هفته گذشته به مطبوعات راه یافته بود، منتشر شد. معلومات جدید در بیانیه مطبوعاتی توسط شرکت داروسازی Synairgen گزارش شده که نتایج اولیه بسیار مثبتی با استفاده از پروتئین استنشاقی اینترفرون - بیتا در معالجه بیماران بستری کروناویروس داده است.

سازمان بهداشت جهانی زمان تولید واکسن ضد ویروس کرونا را اعلام کرد - اسپوتنیک افغانستان
سازمان بهداشت جهانی زمان تولید واکسن ضد ویروس کرونا را اعلام کرد

در زمان سابق نشر شدن نتایج ارزیابی کلینیکی فاز اول واکسن، حتی در میان متخصصان طبی، واکنش خاصی ایجاد نمی کرد. اما، بدون تردید، اینها چالش های معمولی نیستند و ما در زمان فوق العاده زندگی می کنیم.

تمام محصولات طبی و داروها، شروع از تحقیق که در طی آن آنها صرفاً از نظربرای ایمنی (و نه برای اثربخشی)، آزمایش می شوند. در این مرحله، بسیاری از آزمایشات نتیجه منفی می دهند. شما ممکن آزمایش فاجعه آمیز دارو را در سال 2006 در بیمارستان نورتویک پارک به یاد داشته باشید که در آن شش جوان سالم در نتیجه اثرات دارو به اختلال در ارگان های داخلی دچار شدند. پس از غلبه بر این مانع، آزمایش های بزرگتری انجام می شود که در طی آن داروها برای اثربخشی آزمایش می شوند و در صورت موفقیت، درخواست جواز ارائه می شود و پس از آن فروش دارو آغاز می گردد.

پوتین: واکسن ویروس کرونا نوش دارو نیست - اسپوتنیک افغانستان
پوتین: واکسن ویروس کرونا نوش دارو نیست

امروز نتایج اولیه آزمایش ChAdOx1 nCoV-19 (واکسن Covid-19)، از قرار معلوم، نشان می دهد که از همه انتظارات فراتر رفته است. اولاً اینکه، به نظر می رسد که مساله ایمنی برطرف شده است، اگرچه در 70% از جمله 1077 داوطلب گویا تب یا سردرد مشاهده شده است. دوم اینکه، (و مطابق اطلاعیه مطبوعاتی منتشر شده در هفته گذشته)، واکسن هم تولید انتی بادی و هم پاسخ سلول T را فراهم می کند که امیدوارم بتواند ایمنی طولانی مدت از بیماری را فراهم کند. این بسیار مهم است، زیرا مطالعات نشان داده که پس از سه ماه، سطح انتی بادی ها در بدن بیماران کاهش می یابد.

اثبات تأثیر واکسن ویروس کرونا بر شادی ها در چین - اسپوتنیک افغانستان
اثبات تأثیر واکسن ویروس کرونا بر شادی ها در چین

یک تذکر احتیاطی معمول وجود دارد: این تحقیق در مدت زمان بسیار کوتاه انجام شده و در نظر گرفته نشده است که نشان دهد آیا این واکسن به اندازه کافی مؤثر است یا خیر. از همینرو ما درباره ایمنی و یا اثربخشی طولانی مدت آن معلومات کم داریم. باوجود این، واکسین اکنون کاملاً برای تحقیق بزرگتر در مرحله سوم آماده شده و احتمالاً، وارد بازار خواهد شد.

بدون شک واکسن تنها فرصتی است که وزارت صحت و سازمان صحی جهان آن را در نظر می گیرند. با وجود کاهش مداوم تعداد موارد Covid-19 در انگلیس و کاهش قابل توجه مرگ و میر، به نظر می رسد که هنوز راه طولانی برای بازگشت به حالت عادی قبل از ماه مارچ سال 2020 در پیشرو قرار دارد.

نتایج جدید خیلی زود انتظار میرود. امروز، بدون شک، انگلیس در کارهای چشمگیر که جامعه علمی و طبی در پاسخ به پاندیمی این ویروس انجام می دهد، نقش مهمی بازی می کند. اگر احساس ضرورت استعمال واکسن بر ضد Covid-19 هرچه باشد، واقعیت امروز به طور قطع یک قدم جلوتر رفته است و این امکان وجود دارد که یک واکسن قابل دسترسی قبل از پایان سال بوجود آید. پیشرفت های شگرفی در طبابت به وجود آمده است و به زودی درمان های جدید دیگری نیز بوجود خواهند آمد، اما هنوز انجام کارهای زیادی در پیشرو قرار دارد.