آزمایش واکسن کووید در دانشگاه آکسفورد به خوبی پیش رفته است

© AP Photo / Sakchai Lalit آزمایش موفقیت آمیز واکسن کووید در دانشگاه آکسفورد
   آزمایش موفقیت آمیز واکسن کووید در دانشگاه آکسفورد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تحقیقات نشان می‌دهد واکسنی که دانشگاه آکسفورد آن را به تازگی آزمایش کرده است، در بدن افراد ایمنی ایجاد می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مجله پزشکی لنست، تحقیقات جدید نشان می‌دهد واکسنی که محققان دانشگاه آکسفورد در حال توسعه آن هستند پاسخ ایمنی در بدن افراد ایجاد می‌کند.

بر این اساس، در آزمایش جدید محققان انگلیسی به بیش از هزار نفر واکسن جدید ویروس کرونا تزریق شد. پس از مدتی در خون این افراد آنتی‌بادی (پادتن) و سلول‌های تی مشاهده شد که با ویروس کرونا مبارزه می‌کنند.

این یافته‌ها باعث ایجاد موجی از امیدواری میان دانشمندان برای کشف واکسن ویروس کرونا شده است. با این وجود، بسیار زود است که بتوان درباره ایجاد مقاومت این واکسن اظهارنظر کرد.

تفاوت تحقیقات دانشمندان انگلیسی با سایر محققانی که به دنبال یافتن واکسن ویروس کرونا هستند مربوط به سلول‌های تی است. این سلول‌ها که بخشی از گلبول‌های سفید خون را تشکیل می‌دهند به ویروس حمله می‌کنند و باعث نابودی آن می‌شوند. در واکسنی که محققان دانشگاه آکسفورد کشف کرده‌اند، هم آنتی‌بادی و هم سلول‌های تی وجود دارد. 

افرادی که این واکسن را دریافت کرده‌اند پس از 14 روز سلول تی خونشان به بالاترین حد ممکن رسیده است. همچنین آنتی‌بادی‌های بدنشان نیز پس از گذشت 28 روز به نقطه اوج رسیده است.

آمریکا نتایج اولیه واکسن آزمایشی کرونا را منتشر کرد  - اسپوتنیک افغانستان
آمریکا نتایج اولیه "واکسن آزمایشی" کرونا را منتشر کرد

محققان می‌گویند این واکسن ایمن است، ولی عوارض جانبی نیز دارد. تحقیقات بیشتر برای شناسایی عوارض جانبی و نیز اثرگذاری بیشتر این واکسن همچنان ادامه دارد.

دولت انگلیس پیش‌تر 100 میلیون دوز از این واکسن را سفارش داده است. تاکنون 295 هزار تن در انگلیس به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. از این میان، 45 هزار تن جان خود را از دست داده‌اند. لندن امیدوار است با کشف واکسن کرونا جلوی قربانی شدن افراد بیشتر را بگیرد. با این وجود، در خوشبینانه‌ترین حالت نسخه اولیه واکسن کرونا در اوایل سال 2021 میلادی به بازار عرضه خواهد شد. از همین رو، سازمان جهانی بهداشت از مردم خواسته است فاصله‌گذاری اجتماعی  را رعایت و در مکان‌های عمومی از ماسک استفاده کنند.  

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала