گفتگوی ویژه اسپوتنیک: طالبان برای ادامهٔ جنگ، کشت و قاچاق مواد مخدر را حمایت می‌کنند

© Sputnik / Tariq Azimمحمد هاشم اورتاق معین مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله
محمد هاشم اورتاق معین مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
محمد هاشم اورتاق معین مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله افغانستان در گفتگوی ویژه با اسپوتنیک، درباره کشت و قاچاق مواد مخدر در کشور و روند مبارزه با آن پاسخ گفت.

مبارزه با مواد مخدر در کشور را چطور ارزیابی می‌کنید؟ به موفقیت خود از ده نمره چند‌ می‌دهید؟

موضوع مواد مخدر نه تنها که بعد ملی دارد بلکه بعد بین المللی نیز دارد. هرگاه اگر تقاضا در منطقه وجود نداشته باشد اینجا نیز کشت پایان می آید و و مارکیت در بیرون موجود است بنا بازار این در افغانستان تکان دهند است و برای کار خودم بهتر است مردم نمره بدهد.

برنامه‌های‌ کشت بدیل در‌ کشور چیست؟

افغانستان دارای منابع آبی بسیار سرشار است و خاک خوب دارد وزارت زراعت با ما مشترک کار میکند مثلن کشت زعفران یک بدیل خوب در هرات بوده وزارت زراعت در همکاری با ما کشت گیا های طعبی را آغاز کرده اند. و این کار نتایج خوب نیز داده است. دهقان ما باید در این عرصه همکاری شود.

در شش ماه گذشته برزگترین کار های که برای مبارزه با مواد مخدر و قاچاق بران آن صورت گرفته چه بود است؟

در شش ماه گذشته بر اساس برنامه وزارت داخله ما در حدود 1400 عملیات را انجام دادیم و 1633 تن از قاچاق بران را دستگیر کردیم و بر علاوعه 22 لابراتور پروسس در ولایت های مختلف را مسدود ساختم و تخریب کردیم و 5 ذخیره گاه مواد مخدر را نیز تخریب کردیم.

هنوز هم هلنمد، بدخشان، فراه، کندهار و شماری دیگر از ولایات های افغانستان در تولید هیروین در صدر قرار دارند و بیشتر تریاک جهان را تولید میکنند چرا تا هنوز موفق نشدیم تا جلو کشت کوکنار را در این ولایت بگیریم؟

مبارزه ما علیه کشت و تولید مواد مخدر مطابق قانون به شکل شدید جریان دارد اما این جنگ تحمیل شده و بیشتر از 90 فیصد کشت در مناطق نا امن صورت میگیرد ما بر اساس برنامه‌هاییکه داریم کوتاهی نکردیم و مبارزه میکنم و بدون اندک ترین کمک نهادهای بین المللی ما توانسته ایم که حال 500 هکتار زمین کشت کوکنار را نابود کردند.

چه کسی های نقش اساسی در تولید مواد مخدر در افغانستان دارد؟ طالبان، افراد مسلح غیر مسوول و یا هم  مقامات؟

بر اساس معلومات ما طالبان برای ادامه جنگ در بخش های مختلف این کار را میکنند و افراد مسلح غیر مسوول نیز برای منفعت شان نقش اساسی را دارند. کشت مواد مخدر در شرعیت ما نیست. و اگر از مقامات دولتی کسی دست به این کار میزنند حتمن مطابق قانون با آنها نیز رفتار خواهند شد.

- چرس و تابلیتکه را در کابل خیلی به سادگی میتوان بدست آورد ایا این را ضعف کار تان میدانید یا خیر؟

ما در کابل و در ولایت ها فروشنده های بزرگ را دستگیر کرده ایم و بیشتر تابلیتکه را قید کردیم و این روند ادامه دارد.

برای قاچاق مواد مخدر چه کار های در مرز ها با کشور های همسایه صورت گرفته است؟

ما با همسایه ها توافق نامه ها داریم و تبادله معلومات همزمان صورت میگرد و ما دستاورد های خوب نیز داریم. اما باید این همکاری تشدید شود.

چقدر بحران کرونا و بسته‌بودن‌ مرزها روی عرضه و تقاضای مواد مخدر و قیمت آن در بازار داخلی تأثیر گذاشته؟

مسدود بودن بنادر و مسیر رفت آمد تاثیر داشته اما در داخل کشور تاثیر خاص را نداشته است و گراف کشت مواد مخدر در داخل کشور بلند نرفته است.

آیا در کل کشورهای خارجی در ترافیک مواد مخدر افغانستان نقش دارند؟

در ترافیک مواد مخدر مافیا نقش دارد و کشور ها در مجموع از این آسیب میبینند این درد تنها درد افغانستان نیست بلکه از تمام جهان است اما افغانستان قربانی است و کشور های بیرونی منفعت بیشتر را میبرند و تمام دولت ها در تلاش اند که جلو آنرا بگیرند.

چند سال پیش دولت تاجیکستان پیشنهاد قانونی ساختن کشت و صادرات کنترول‌شدهٔ مواد مخدر در افغانستان را داد تا عواید فقط به دولت افغانستان‌ برسد، آیا چنین طرحی در درون دولت افغانستان هم‌ گاهی مورد بررسی قرار گرفته؟

فکر میکنم بعضی از کشور ها کشت قانونی دارد اما در این شرایط مقامات افغانستان این کار را لازم نمیبینیم برای فعلن.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала