تلاش حکومت برای ثبت هنر مینیاتور و خوش‌نویسی به‌نام افغانستان

© Sputnik / Ramil Sitdikov /  مراجعه به بانک تصاویر تلاش حکومت برای ثبت هنر مینیاتور و خوش‌نویسی به‌نام افغانستان
 تلاش حکومت برای ثبت هنر مینیاتور و خوش‌نویسی به‌نام افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حکومت افغانستان برای ثبت هنر مینیاتور و خوش‌نویسی نزد یونیسکو به‌عنوان دو هنر اصیل افغانستان اقدام کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل طلوع نیور، وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان می‌گوید که نباید مینیاتور و خوش‌نویسی به ‌عنوان دو هنر اصیل افغانستان، نباید به‌نام ایران و ترکیه در سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی سازمان ملل یا یونسکو ثبت شوند.

پیش از این، ایران و ترکیه تلاش کردند تا هنر مینیاتور و خوش‌نویسی را به‌عنوان میراث فرهنگی مشترک دو کشور در فهرست یونسکو ثبت کنند.

ظاهر زهیر، نامزد وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان در برابر این اقدام ترکیه و ایران اعتراض دارد: «ما این ادعا را داریم که اصالت و اولویت این هنر در افغانستان است و ادعای مالکیت عام و تام آن را ما داریم ولی دیگران را نیز شریک می‌دانیم».

در همین حال، نقاشان و خوش‌نویسان افغان می‌گویند که از این اقدام ترکیه و ایران بسیار ناراحت استند.

یونس که سی سال می‌شود به سبک مکتب بهزاد هروی نقاشی می‌کند می گوید که بسیار ناراحت است که ایران و ترکیه می‌کوشند تا هنر میناتور و خوش‌نویسی افغانستان را به‌نام آن کشورها در یونسکو ثبت کنند: «در هرکجایی از جهان کسی که مینیاتوری را بشناسند اگر از وی در مورد مینیاتوری بپرسید او می‌گوید که بهترین مینیاتوری، مینیاتوری کمال الدین بهزاد هروی است و کمال الدین بهزاد و هروی از افغانستان و هرات خود ما است».

پایان نوشتن و تزئین کاری قرآن ابریشمی در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
پایان نوشتن و تزئین کاری قرآن ابریشمی در افغانستان

وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان می‌گوید که کمال‌الدین بهزاد در دورۀ تیموریان و حاکمیت سلطان حسین بایقرا و امیرعلی شیرنوایی مینیاتوری و نقاشی اسلامی و سپس خط نستعلیق را در هرات بنیان گذاشت.

رسول باوری، معین فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید که کمال‌الدین بهزاد هنرمندی بود که تصویر زنده جان را وارد هنرنقاشی ساخت و مکتب و فکری با نام خودش به جا بماند: «مهارت وی در این بود که جای بسیار محدودی را انتخاب کرد و مفهموم بسیار بزرگی را در آن گنجانید».

کمال الدین بهزاد که در دورۀ تیموریان در هرات زنده‌گی می‌کرد اکنون آرامگاه وی نیز منطقه زیارت سید عبدالله مختار در هرات است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала