خلیل‌زاد: نیروهای آمریکایی از ۵ پایگاه در افغانستان خارج شده‌اند

© @Afghanpeaceprocess- FB خلیل‌زاد: نیروهای آمریکایی از ۵ پایگاه در افغانستان خارج شده‌اند
 خلیل‌زاد: نیروهای آمریکایی از ۵ پایگاه در افغانستان خارج شده‌اند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
فرستاده آمریکا در امور صلح افغانستان گفته که نیروهای آمریکایی مطابق توافقنامه صلح با گروه طالبان از پنج پایگاه در افغانستان خارج شده‌اند و شمار نیروهای آمریکایی در این کشور کاهش قابل ملاحظه‌ای یافته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها، زلمی خلیل‌زاد، فرستاده آمریکا در امور صلح افغانستان امروز (سه‌شنبه) را نقطه عطف و کلیدی در توافق میان آمریکا و طالبان خوانده و گفته که ۱۳۵ روز ذکر شده در توافقنامه آمریکا و طالبان به پایان رسید.

خلیل‌زاد در رشته توییت‌هایی از این پایگاه‌ها نام نبرده ولی شماری از رسانه‌های افغانستان گزارش داده‌اند که این پایگاه‌ها در ولایت ارزگان و هلمند در جنوب، پکتیکا در جنوب شرق و لغمان در شرق افغانستان قرار دارند.

همچنین مشخص نشده که آیا این پایگاه‌ها به نیروهای امنیتی افغانستان تحویل داده‌ شده یا تخریب شده‌اند.

قرار بود در این مدت ۵۰۰۰ زندانی طالبان و ۱۰۰۰ زندانی دولت آزاد شوند، مذاکرات بین الافغانی دهم مارس آغاز شود، خشونت‌ها کاهش یابد و نیروهای آمریکایی نیز کاهش یابند.

خلیل‌زاد در رشته توییت‌هایش گفته، آمریکا تلاش کرده به تعهداتش در مرحله اول عمل کرده و از طرف‌ها نیز خواسته تا برای رسیدن به صلح در افغانستان به تعهدات ‌شان عمل کنند.

دولت افغانستان، طالبان را متهم کرده که برخلاف تعهدات‌شان، این گروه عامل افزایش خشونت‌ها بوده است.

مقام‌های افغان گفته‌اند که حمله مرگبار روز گذشته در ولایت سمنگان که ۱۱ نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند، به انتظارش از این گروه خدشه وارد کرده است.

طالبان می‌گویند به تعهدات‌شان در توافقنامه عمل کرده اما نیروهای آمریکایی را به نقض این سند متهم کرده‌اند. در این مدت طالبان مسؤولیت حمله‌ها و بمب گذاری‌ها را کمتر به عهده گرفته و به نیروهای خارجی نیز حمله نکرده‌اند ولی نیروهای آمریکا چند بار اعلام کردند که محل تجمع طالبان را بمباران کرده‌اند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала