S-500 - تکامل دست نخورده و نسل اول دفاع فضایی

© Sputnik / Vitaliy Ankov /  مراجعه به بانک تصاویر S-500 - تکامل دست نخورده و نسل اول دفاع فضایی
 S-500 - تکامل دست نخورده و نسل اول دفاع فضایی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
S-500 – سیستمی است که روسیه بر آن، احتمالاً، بیش از نیم قرن کار می کند.

انتون روشا (Antun Roša) در مقاله خود در نشریه Advance (کروویشیا) می نویسد، اختلاف نظرها بین ایالات متحده و ترکیه در مورد خرید مجتمع های راکتی ضد هوایی S-400  روسی هنوز حاکم است (واشنگتن تأکید دارد که ترکیه آنها را نباید جهت تسلیح به کار گیرد). در عین حال، روسیه مدتها، سالهای زیاد، چیزی قدرتمندتر و پیشرفته تر می سازد ...

سامانه موشکی اس-500؛ سامانه  دفاع هوایی جدید و پیشرفته روسیه - اسپوتنیک افغانستان
سامانه موشکی اس-500؛ پیشرفته‌ترین سامانه دفاع هوایی روسیه

سیستم های S-300 در زمان خود در عرصه دفاع هوایی انقلاب برپا کردند و هنوز هم به مثابه غیرقابل جلوگیری شهرت دارند، اگرچه مدت هاست که از آن استفاده می شوند ( در دهه 60 در اتحاد جماهیر شوروی توسعه یافته بودند). بعداً S-400 بوجود آمدند (آنها در تسلیحات اردوی روسیه از مدتها – از سال 1978 قرن گذشته قرار دارند)، سیستمهای پیشرفته ای از هر نکته نظر، مظهر تحول نظریه اند که تقریظ های شایسته دریافت کردند. اما این همه چیز نیست. سالهاست و به طور دقیق تر از سال 2009، مهندسان روسی در حال کار بر روی مجتمع جدید، حتی قوی تر هستند. البته، صحبت در مورد S-500 مطرح بحث است که آن را "پرومیتی" می نامند.

S-500 در چه از S-400 پیشی خواهد گرفت و چه موقع تکمیل آن پیش بینی می شود؟ سیستم S-500 آماده و آزمایش شده است. تولید آغاز شد، اما تا اکنون S-500 به اردوی روسیه وارد نشده اند. این کار در سال آینده رخ خواهد داد.

برخی اطلاعات مهمی توسط مهندس مشغول به کار در پروژه  S-500، پاول سووزینف فاش کرد. وی گفت كه قرار بود مجتمع ها در سال 2021 در اردوی روسیه به بهره سپرده شوند و اصلی ترین "پیشرفت" اس-500 این خواهد بود كه منطقه عملیاتی آن "این جهان" نه، بلكه فضا خواهد بود. یعنی این سیستم قادر خواهد بود اهدافی را که چند صد کیلومتر بالاتر از سطح زمین قرار داشته باشند - جایی که فضا به طور رسمی آغاز می شود – از بین ببرد.

البته، این واقعیت که S-500 با چنین محاسبه ای طراحی شده، پیش بینی می کند که جنگ های آینده - در فضا پیشبرده خواهند شد. هدف اصلی آن راکت های هیپرسونیک خواهد بود که در آینده از مدار تهدید خواهند کرد.

سرگئی سورووکین، قوماندان نیروهای هوایی فدراسیون روسیه گفت: از لحاظ مشخصات فنی، S-500  سیستمی "نسل اول دفاع فضایی" است. سورووکین همچنین خاطرنشان کرد کهS-500  هیچ ثانی در جهان ندارد.

وظایف مجتمع S-500 «پرومیتی»، معروف به 55R6M Triumfator-M، شامل تخریب راکت های بالستیک بین قاره ای است، اما در درجه اول برای از بین بردن راکت های برد متوسط ​​در نظر گرفته شده است. میخواهم یادآوری کنم که پس از خروج ایالات متحده از پیمان INF در سال گذشته، مسابقه تسلیحاتی جدیدی آغاز شد و به زودی ممکن اسلحه با برد متوسط ​​جدید در صحنه ظاهر شود.

اس-500 می تواند جنگ افزارهای ابرصوت در کیهان را از بین ببرد - اسپوتنیک افغانستان
اس-500 می تواند جنگ افزارهای ابرصوت در کیهان را از بین ببرد

قابل یاداوری است که پیمان INF از سال 1988 تا سال گذشته 2019 فعالیت می کرد. پس از امتناع از پیمان INF، ایالات متحده فرصتی (بطور مستقل یا از طریق ناتو) برای استقرار راکت های برد متوسط ​​در اروپا کسب کرد. روسها به این موضوع به شدت واکنش نشان خواهند داد، زیرا از دیدگاه روسیه، چنین اقداماتی مستقیماً امنیت آنها و در نهایت زندگی آنها را تهدید می کند.

براساس معلومات غیررسمی دریافت شده از منابع نزدیک به سرویس های ویژه امریکایی، اولین آزمایش های S-500 در ماه می سال 2018 صورت گرفت. آنگاه هدف با موفقیت در مسافت 482 کیلومتری مورد اصابت قرار گرفت (این 80 کیلومتر بیشتر از رکورد قبلی است).

در مورد ارقام رسمی، گزارش شده است که برد S-500 به 600 کیلومتر می رسد. این مجتمع قادر به شناسایی و نابود کردن همزمان ده راکت بالستیک هیپرسونیک است. علاوه بر طیارات عادی، این سیستم قادر خواهد بود به طور مؤثر با انواع مختلفی از طیارات بدون سرنشین مقابله کند. البته توجه ویژه ای به قابلیت های "فضایی" S-500 مبذول شده است. به گفته سازنده، این سیستم قادر خواهد بود حتی ماهواره های در مدار پائین و همچنین تهدیدات دیگر از مدار به زمین را نابود کند.

سرعت مجتمع نیز بهبود یافته است. گزارش شده است که سیستم S-500 تنها برای شناسایی و ضربه زدن به هدف، فقط به چهار ثانیه یا کمتر نیاز دارد. این بیش از دو برابر زمان «واکنش» سلف خود - مجتمع S-400 است که برای انجام عین کار ده ثانیه وقت نیاز داشت.

آیا میخواهند S-500 را صادر کنند؟ شاید. ترکیه که S-400 روسی را خریداری کرده است، قبلاً علاقه ای به S-500 نشان داده است، اگرچه مشخص است که تحویل تا حد زیادی به وضعیت سیاسی بستگی خواهد داشت.

روسیه امروز بدون شک از نظر فناوری های راکتی و ضد راکتی یک قدرت پیشتاز است. اینکه چه مدت این دوام خواهد داشت، زمان نشان خواهد داد. اما یک چیز واضح است: در آینده و نه چندان دور، کیهان به جبهه جدیدی تبدیل خواهد شد. متأسفانه، این بدان معنی نیست که پس از آن صلح در زمین حکمفرما خواهد شد. برخلاف، هر آنچه را که به فضای بیرونی آورده شده و دارای اهداف نظامی است ، زندگی را در کره زمین تهدید می کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала