واکنش کاربران افغان به تبدیل شدن ایاصوفیه به مسجد

© AP Photoواکنش کاربران افغان به تبدیل شدن ایاصوفیه به مسجد
واکنش کاربران افغان به تبدیل شدن ایاصوفیه به مسجد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
فرمان تازه رئیس جمهور ترکیه در مورد تبدیل شدن ایاصوفیه به مسجد به واکنش های متفاوتی افغان‌ها در شبکه های اجتماعی روبرو شده است.

به گزارش سپوتنیک، شورای دولتی ترکیه تصمیم سال 1934 مبنی بر تبدیل اياصوفيه به موزیم را لغو کرده است. رجب طیب اردوغان فرمان داد تا این موزیم را برای عبادت باز كنند.

کاربری می نویسد که خداوند رئیس جمهور ترکیه را بیشتر بیدار کند، بدون شک هر مسلمان از این تصمیم خوشحال خواهد شد.

کاربر دیگری نیز با حمایت از این فرمان تازه رئیس جمهور نگاشته است که مخالفت های آمریکا و رهبر مسیحیان جهان نتوانست مانع تبدیل شدن  موزیم ایاصوفیه به مسجد شود.

کاربر دیگری نیز به حمایت از این طرح دولت ترکیه در صفحه فیسبوک اش نگاشته است: "پیامد سیاسی، اجتماعی و دینی این عمل معلوم نیست چی خواهد بود اما منحیث یک جوان مسلمان این عمل رئیس جمهور ارودغان مایه فرحت و شادی من بود".

ایاصوفیه در 27 دسامبر 537 به عنوان کلیسا افتتاح شد. کلیسای جامع بیش از هزار سال بزرگترین معبد جهان مسیحی بوده است. پس از آن که عثمانی ها قسطنطنیه و سقوط امپراتوری بیزانس را در سال 1453 به دست گرفت ، کلیسای جامع به مسجد تبدیل شد، اما از سال 1934 این بنا با حکم بنیانگذار دولت مدرن ترکیه، کمال آتاتورک، به موزه تبدیل شده و در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала