چرا باید سه سفینه فضایی فقط در دو هفته به مریخ پرواز کنند، یا شانس خود را از دست خواهند داد

© Photo / NASA/JPL /USGS چرا باید سه سفینه فضایی فقط در دو هفته به مریخ پرواز کنند، یا شانس خود را از دست خواهند داد
 چرا باید سه سفینه فضایی فقط در دو هفته به مریخ پرواز کنند، یا شانس خود را از دست خواهند داد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نویسنده در مورد سه ماموریت مریخ که قرار است امسال صورت گیرند، معلومات می دهد. اینکه «اپوزیسیون» مریخ، وقتیکه سیاره سرخ از زمین فاصله اصغری داشته باشد، چیست و چگونه مسیر گومانوفسکی کار می کند – در این مقاله بخوانید.

جیمی کارتر (Jamie Carter) در مقاله خود در نشریه Forbes (امریکا) می نویسد، سال 2020 سال مهمی برای منظومه شمسی خواهد بود. در ماه جولای، سه فضاپیما به طور همزمان به مریخ پرواز می کنند. اولین مورد از این ماموریت مریخ ماموریت امارات متحده عربی (Emirates Mars Mission)، ماموریت چینی Huoxing-1 و سپس ماموریت آژانس امریکایی NASA Mars 2020 خواهد بود. این کشورها سفینه های شان را بالنوبه پرتاب خواهند کرد. اما اگر به دلایلی دریچه های پرتاب خود را که فقط دو هفته طول می کشد از دست دهند، آنها باید تا سپتامبر سال 2022 به فرصت بعدی منتظر بمانند.

جستجوی آب و هوا در سیاره مریخ - اسپوتنیک افغانستان
جستجوی آب و هوا در سیاره مریخ

چرا می توان هر دو سال یکبار ماموریت هایی به مریخ فرستاد؟

همه چیز به مکانیک آسمانی مربوط است.

در این ماه کدام ماموریت ها به مریخ فرستاده می شوند؟

در جولای سال 020 ، سه ماموریت به مریخ فرستاده می شود.

مأموریت مریخ امارات متحده عربی - : Emirates Mars Mission

دریچه پرتاب - از 15 جولای تا 2 اگست سال 2020.

نخستین پرتاب بین قاره ای امارات متحده عربی - و اولین راه اندازی بین سیاره ای کشور عربی - از مرکز فضایی جاپان (مرکز فضایی تانیگاشیما )انجام خواهد شد. این کار می تواند از 15 جولای انجام شود. کاوشگری به نام «امید» (Hope) در فبروری سال 2021 به مدار مریخ خواهد رسید و بررسی خواهد کرد که لایه های پایین اتمسفر سیاره سرخ چه تاثیری بر لایه های بالایی دارد.

ماموریت اداره ملی فضایی چین Huoxing-1:

دریچه پرتاب از 23 جولای تا آغاز اگست سال 2020 است.

مأموریت چینی "Huoxing-1" (ترجمه آن «مریخ-1») باید از هاینان پرتاب شود. شامل یک وسیله نقلیه مداری، یک وسیله نقلیه فرود و یک مریخ نورد است. این همه به مثابه بخشی از این مأموریت بلند پروازانه، برنامه ریزی شده است که مدارگرد را در تاریخ 11-24 فبروری سال 2021 وارد مدار مریخ کند و در 23 اپریل سال 021 ، مریخ نورد به سطح این سیاره خواهد رسید که 90 روز آن را تحقیق خواهد کرد.

ماموریت ناسا  NASA Mars 2020:

دریچه پرتاب - از 30 جولای تا 11 اگست سال 2020.

امریکا به سیاره مریخ هلیکوپتر اکتشافی می‌فرستد - اسپوتنیک افغانستان
امریکا به سیاره مریخ هلیکوپتر اکتشافی می‌فرستد

زمان آغاز این مأموریت قرار است در تاریخ 30 جولای سال 2020 از مجتمع فضایی پرتاب 41 در کیپ کاناورال فلوریدا انجام شود. در ابتدا قرار بود، پرتاب 10 روز زودتر صورت گیرد، اما ناسا تصمیم گرفت این پرتاب را به تعویق بیندازد. اثنای این ماموریت، مریخ نورد «perseverance» در تاریخ 18 فبروری سال 2021 در دهانه  Езероدر مریخ فرود خواهد آمد. او نشانه هایی از زندگی باستان را خواهد پالید و نمونه هایی از سنگ ها و خاک را جمع آوری می کند که سپس به زمین انتقال داده خواهند شد.

در مورد مأموریت مشترک روسی و اروپایی اگزومارس چه میتوان گفت؟

قرار بود چهار ماموریت از ماه جولای به مریخ آغاز شوند، اما پاندمی covid-19 بر آماده سازی ماموریتExoMars  که برنامه مشترک آژانس فضایی اروپا و کارپوریشن دولتیRoskosmos  روسیه درباره مطالعه مریخ است، خط بطلان کشید. قرار بود، این ماموریت از میدان فضایی بایكانور در تاریخ 26 جولای سال 2020 شروع شود، اما پرتاب آن به سپتامبر سال 2022 به تعویق افتاد و تا ماه می 2023 به سطح مریخ نخواهد رسید.

چرا همه تصمیم گرفتند همزمان به مریخ بروند؟

مطابق با اصول مکانیک آسمانی، دریچه برای پروازهای کارآمد و اقتصادی بین زمین و مریخ هر 2.2 سال یک بار باز می شود. زمین در 365 روز یک بار کامل به دور افتاب می چرخد و مریخ این کار را در ظرف 687 روز - این 1.88 سال زمین است، انجام می دهد در نتیجه رزونانس مداری که مریخ و زمین در آن قرار دارند 2: 1 است.

یعنی زمین هر دو سال یک بار خود را به "مریخ" می رساند و در این لحظه سیارات برای مدت کوتاهی در یک ردیف قرار می گیرند و با حداقل فاصله از یکدیگر ظاهر می شوند. یعنی بلافاصله قبل از شروع این لحظه، پرواز بین این دو سیاره حداقل زمان لازم را می طلبد.

مریخ نورد جدید راهی سیاره سرخ شد - اسپوتنیک افغانستان
مریخ نورد جدید راهی سیاره سرخ شد

مسیر گومانوفسکی چیست؟

مأموریت های مریخ در امتداد مسیر به نام گومانوفسکی پرواز می کنند که یک مدار بیضوی است، بنابراین آنها باید بلافاصله قبل از اینکه زمین به "مریخ" نزدیک شود، پرتاب شوند.

مریخ «در اپوزیسیون»

در حالی که منتظر راه اندازی مأموریت ها به مریخ هستید، شما می توانید یک تاریخ دلچسپ - 13 اکتوبر سال 2020 را در دفتر خاطرات خود ثبت نمائید، وقتی که مریخ در «اپوزیسیون» قرار می گیرد. در این لحظه با حداقل فاصله از زمین قرار خواهد داشت، یعنی این زمان دلخواه خواهد بود که در وسط مسیر بین زمین و مریخ قرار بگیرید - مسیر گومانوفسکی اینگونه کار می کند.

در زمان تقابل، مریخ درخشان ترین سیاره در آسمان شب خواهد بود. او همچنین در غروب آفتاب طلوع خواهد کرد و در طلوع آفتاب غروب خواهد کرد، یعنی زمان مناسب برای استفاده از تلسکوپ و بررسی نزدیکترین همسایه ما خواهد بود. از نظر فنی، این موقعیت مناسب ترین لحظه در سال 2003 خواهد بود.

بنابراین، اگر می خواهید ماموریتی را به مریخ بفرستید یا فقط از طریق تلسکوپ این سیاره را تماشا کنید، همیشه برای شما مفید خواهد بود که دقیقاً بدانید که در حال حاضر در منظومه شمسی چه اتفاقی می افتد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала