نقش عربستان در روند جنگ و صلح افغانستان

© @ARG1880 - FBدیدار غنی با مقامات بلند رتبه عربستان سعودی
دیدار غنی با مقامات بلند رتبه عربستان سعودی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
عربستان و سایر کشورهای عربی، مخفیانه میلیاردها دالر را به سازمان‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها می‌پردازند تا طرز دید نسل بعدی افغانستان را تغییر دهند.

به گزارش اسپوتنیک، خبرگزاری دید طی گزارش تحریر داشته است که عربستان سعودی موافقت‌نامه‌های دفاعی و توسعوی قابل توجهی را با دولت افغانستان امضا کرده‌ است، در حالی که مردم افغانستان می‌گویند شیوخ عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، مخفیانه میلیاردها دالر پول را به سازمان‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها می‌پردازند تا آینده نسل بعدی این کشور را شکل دهند.

تفاهمنامه همکاری فدراسیون فوتبال سعودی - افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
امضاء تفاهمنامۀ همکاری عربستان و افغانستان

از زمان شروع جنگ امریکا در افغانستان، 150 هزار نفر در این کشور کشته و نیم‌ تریلیون دالر مصرف شده است، اکنون ایالات متحده سعی دارد که نیروهای خود را از افغانستان خارج نماید و مردم افغانستان را تنها بگذارند تا با خود بجنگند.
در چنین شرایط، رهبران افغانستان خواسته های خود را با قدرتی که ممکن نقش حیاتی در دموکراسی و تعامل با طالبان داشته باشد، تجدید نموده اند. اما این قدرت ایالات متحده نیست؛ بلکه عربستان سعودی است.
عربستان سعودی موقعیت بی‌نظیری در جنگ افغانستان دارد که با هر دو جناح هم با حکومت و هم با طالبان ارتباط دارد.
مدتی است که عربستان سعودی از ماموریت امریکایی‌ها و حکومت افغانستان حمایت کرده و حتی به نمایندگی از آن‌ها مخفیانه برای صلح تلاش نموده است.

در حین زمان، عربستان سعودی موافقت‌نامه‌های دفاعی و توسعوی قابل توجهی را با دولت افغانستان امضا کرده‌ است. رئیس جمهور اشرف غنی حین ملاقات با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان، وعده حمایت افغانستان از ائتلاف نظامی عربستان سعودی در یمن را داد.
در عوض، آقای غنی از حاکمان عربستان سعودی خواست تا کانال‌های مالی شیوخ ثروتمند آن کشور به طالبان را قطع و این گروه را به گفت‌وگو تشویق کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала