تشدید گرمای فاجعه‌بار در سیاره ما

© Sputnik / Alexei Danichevتعداد قربانیان ناشی از گرما در مصر به 87 نفر رسید
تعداد قربانیان ناشی از گرما در مصر به 87 نفر رسید - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
افزایش فاجعه بار گرما در سراسر کره زمین ثبت شده است.

به گزارش اسپوتنیک، تیمی از دانشمندان دانشگاه نیو ساوت ولز "استرالیا" در طی یک مطالعه افزایش فرکانس و قدرت امواج گرما را در تمام مناطق کره زمین ثبت کرده اند.

نتایج این مطالعه دانشمندان در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

خرس - اسپوتنیک افغانستان
کلوپ ویدیو
خرسی از شدت گرما به حوض یک خانه پناه برد + ویدئو

محققان میزان گرما در سراسر کره زمین را محاسبه کردند و معلوم شد که در بدترین حالت در استرالیا ، گرمای تجمعی (مجموع درجه های بالاتر از حد نرمال) در کل فصل تابستان 80 درجه سانتیگراد، و در سیبری و مدیترانه - 200 درجه سانتیگراد و حتا بیشتر ثبت شده است. به گفته دانشمندان؛ آنها نه تنها در طی 70 سال گذشته افزایش فرکانس امواج گرما در سراسر جهان را مشاهده کردند ، بلکه  تسریع این روند را نیز ثبت نموده‌اند.

این در حالی است که درهر دهه، گرمای زمین به طور متوسط ​​1-4.5 درجه سانتیگراد افزایش می‌یابد و در برخی مناطق مانند خاورمیانه ، آفریقا و آمریکای جنوبی این رقم در هر دهه به 10 درجه سانتیگراد می رسد. این افزایش به دلیل طولانی تر شدن دوره های گرم مرتبط است. در مورد افزایش شدت گرما ، یعنی میانگین دمای موج گرما ، در اینجا تسریع مشاهده نمی شود.

بین سالهای 1950 و 2017 ، افزایش موجهای گرما به مدت دو روز در هر دهه در مدیترانه مشاهده شد. اما بین سالهای 1980 و 2017 ، این روند در یک دهه به 6.4 روز افزایش یافت. مناطقی مانند آمازون، شمال شرقی برزیل، غرب آسیا و مدیترانه در حال تغییر سریع در امواج گرمایی هستند ، در حالی که در جنوب استرالیا و آسیای شمالی ، این تغییرات به کندی صورت می‌گیرد.

به گفته دانشمندان، نتایج این تحقیق نشان می دهد که گرم شدن کره زمین در حال تسریع است. اما صرف نظر از این که آیا تغییرات سریع یا آهسته است ، کشورهایی که زیرساخت کمتر توسعه یافته دارند ناگزیر از افزایش گرما رنج می برند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала