دانشمندان از شباهت ویروس کرونا با سرطان نام بردند

CC0 / / دانشمندان از شباهت ویروس کرونا با سرطان نام بردند
دانشمندان از شباهت ویروس کرونا با سرطان نام بردند - اسپوتنیک افغانستان
دانشمندان با پی بردن به شباهت ویروس کرونا با سرطان گفته اند که ویروس کرونا SARS-CoV-2 و سلول‌های سرطانی از یک استراتژی سرایت در بدن استفاده می‌كنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از نشریه The Conversation، دانشمندان دانشگاه كالیفرنیا در سانفرانسیسكو دریافتند که ویروس کرونا SARS-CoV-2 و سلول‌های سرطانی از یک استراتژی سرایت در بدن استفاده می‌كنند. لذا ممکن است که داروهای ضد سرطان به مقابله با کووید ۱۹ کمک کنند.

محققان دریافتند كه ویروس کرونا برای حمله به سلول‌ها از كینازها – آنزیم‌هایی كه انتقال یک گروه فسفات از یک مولکول به مولکول دیگر را كاتالیز می‌كنند استفاده می‌كند و بنابر این عملکرد سوخت و ساز سلولی را تضمین می‌كنند. دانشمندان نقشه مفصلی از کینازها که به عفونت کمک می‌کنند، ایجاد کرده اند و داروهای ضد سرطانی موجود را تغییر می‌دهند که عملکرد آنزیم‌های استفاده شده توسط ویروس کرونا را تغییر می‌دهد.

کشف شاخک های شیطانی ویروس کرونا - اسپوتنیک افغانستان
کشف شاخک های شیطانی ویروس کرونا

رشد تومورهای سرطانی توسط انواع خاصی از کینازها تامین می‌شود که بیش از حد فعال هستند و منجر به تکثیر سلولی کنترول نشده می‌شوند. ویروس‌ها همچنین عملکرد سلول‌ها را تغییر می‌دهند تا متابولیسم آنها را به سنتز پروتئین‌های ویروسی و اسیدهای نوکلئیک هدایت کرده و ذرات جدید ویروسی ایجاد کنند. کینازها نیز به طور فعال در این فرآیند دخیل هستند.

در طی این آزمایش، دانشمندان سلول‌های میمون سبز را با SARS-CoV-2 آلوده کردند و پس از آن آنها را با طیف سنج جرمی تجزیه و تحلیل کردند تا مشخص شود کدام مولکول‌ها فسفریله شده اند. عین کار با سلول‌های سالم نیز انجام شد.

معلوم شد که ۴۹ کیناز مختلف (در مجموع ۵۱۸ کیناز انسانی شناخته شده است) در گسترش ویروس در بدن نقش دارند. برخی از آنها در مسیر سیگنالینگ MAPK (پروتئین کیناز فعال شده با میتوژن) دخیل هستند که واکنش‌های التهابی در بدن را کنترول می‌کند و می‌تواند در شروع طوفان سایتوکاین که در شکل شدید کووید ۱۹ دیده می‌شود، نقش داشته باشد. کیناز دیگری که ویروس از آن استفاده می کند، کازئین کیناز ۲ است که باعث رشد میکروتوبول‌ها در سطح سلول‌ها می‌شود. این فرایندها به سلول‌های دیگر نیز گسترش می یابد و عفونت ویروس کرونا را تسهیل می‌کند.

محققان به بررسی ۲۵۰ داروی مهارکننده کیناز پرداختند و ۸۷ مورد از آنزیم‌های مورد استفاده ویروس کرونا را یافتند. برخی از آنها قبلاً در مبارزه با سرطان استفاده می‌شدند یا در حال انجام آزمایشات بالینی هستند و می‌توانند به درمان کووید ۱۹ هدایت شوند. آزمایش ۶۸ دارو نشان داد که برخی از آنها بطور موثری ویروس کرونا را در سلول‌ها از بین می‌برند، به عنوان مثال silmitasertib که باعث سرکوب کازئین کیناز ۲ می‌شود.

به هر حال نیاز است تا قبل از استفاده از این داروها برای تداوی انسان‌ها، آزمایشات بالینی انجام شود.