مذاکرات صلح؛ حکومت موقت محور گفتگوهای‌ میان‌افغانان؟

© Photo / ارگحکومت موقت محور گفتگوهای‌ میان‌افغانان خواهد بود؟
حکومت موقت محور گفتگوهای‌ میان‌افغانان خواهد بود؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس شورای عالی مصالحه‌ی ملی می گوید که بحث ایجاد حکومت موقت می‌تواند در گفتگوهای میان افغانان مطرح شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تلویزیون 1، عبدالله عبدالله، شام روز گذشته در گفتگوهای ویدیویی با مرکز راهبردی امریکا برای صلح افغانستان تاکید کرد که تمام موضوعات از جمله ایجاد حکومت موقت می‌تواند در گفتگوهای میان افغانان شامل بحث شود.

طالبان 20 زندانی دولت افغانستان را آزاد کردند - اسپوتنیک افغانستان
طالبان 20 زندانی دولت افغانستان را آزاد کردند

او گفت: "این یک چیزی فرضی است. باید به میز گفتگو برویم. باید گفتگو کنیم. اگر آن‌ها خواهان حکومت موقت شوند، این معنای متفاوت دارد. در گفتگو هر کس آزاد است؛ هر گونه پیشنهاد مطرح کند. ما باید در افکارمان انعطاف‌پذیر باشیم".

رئیس شورای مصالحه‌ی ملی گفت که تجربه جهانی در روند صلح نشان داده است که یک جانبه گرایی در این روند بی نتیجه بوده است. از سویی، او تاکید کرد که حکومت به آزادی کامل پنج هزار زندانی طالبان نزدیک شده است.

کمتر از یک ماه پیش، رئیس جمهور غنی در گفتگو با شورای اتلانتیک گفته بود که بحث در مورد حکومت موقت پیش از وقت است.

عزیز رفیعی، رئیس مجتمع جامعه‌ی مدنی اظهار داشت که امتیازهای یک جانبه به طالبان، بیش‌تر از آن که به روند صلح کمک کند، به نفع طالبان تمام شده است.

دولت قطر اعلام کرده که در ماه جولای سال روان قرار است که گفتگوهای میان‌افغانان به میزبانی این کشور در دوحه برگزار شود. اما رئیس شورای عالی مصالحه‌ی ملی گفته است که طالبان تصمیم گرفته اند تا زمانی که تمام پنج هزار زندانی این گروه آزاد نشوند، این گفتگوهای آغاز نخواهد شد.

با این حال، به گفته آقای عبدالله، تا حال 75 درصد زندانی طالبان آزاد شده و دیگر زندانی ها این گروه نی به زودی براساس فهرست این گروه آزاد خواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала