مجسمه روزولت از نیویورک برچیده می‌شود

© AP Photo / Mary Altafferمجسمه روزولت از نیویورک برچیده می‌شود
مجسمه روزولت از نیویورک برچیده می‌شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به دنبال اعتراضات اخیر در آمریکا و تخریب مجسمه‌های مربوط به دوران برده‌داری، شهردار نیویورک تصمیم گرفته است تا مجسمه «تئودور روزولت» رئیس‌جمهور اسبق این کشور را از مقابل در ورودی موزیم تاریخ طبیعی این شهر برچیند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از  New York Times موزیم تاریخ طبیعی آمریکا در نیویورک در بیانیه‌ای اعلام کرد به دلیل اعتراضات گسترده و دامنه‌دار به نژادپرستی در این کشور مجسمه تئودور روزولت، بیست‌وششمین رئیس جمهور آمریکا، به زودی برداشته خواهد شد.

 این مجسمه که از برنز ساخته شده و از سال 1940 میلادی در محل ورودی به موزیم تاریخ طبیعی آمریکا نصب شده است، تئودور روزولت (1901 تا 1909)  درحالی سوابر بر اسب است که پیکره یک سرخ پوست و یک سیاهپوست آفریقایی، پیاده در طرفین آن قرار گرفته اند.

«بیل دبلاسیو» شهردار نیویورک اعلام کرد که مجسمه «تئودور روزولت» که نمادی از توسعه استعمار و تبعیض نژادی را القا می کند از محل ورودی موزیم تاریخ طبیعی این شهر برچیده خواهد شد.

ادامه اعتراضات ضدنژاد پرستی در نیویورک - اسپوتنیک افغانستان
ادامه اعتراضات ضدنژاد پرستی در نیویورک

بنابراین گزارش دبلاسیو این مجسمه را یک نمادی «مشکل زا»  توصیف کرد.

شهردار نیویورک درباره برچیده شدن این مجسمه در بیانیه ای اعلام کرد: از موزیم تاریخ طبیعی آمریکا خواسته شده تا این مجسمه را از این مکان برچیند، چراکه مجسمه تئودور روزولت با این وضعیت، بطور صریحی سیاهپوستان و سرخپوستان را مردمی رام شدنی و شهروندانی درجه دوم ترسیم می کند.

این بیانیه درادامه می افزاید: با توجه به شرایط کنونی برچیده شدن این مجسمه از این مکان، تصمیمی درست و به موقع است.

تاکنون شمار زیادی از مجسمه های که نماد برده داری و استعمارگری  است به دنبال خیزش جدید برعلیه نژاد پرستی در آمریکا که با قتل «جورج فلوید» شهروند سیاهپوست به دست پلیس سفید پوست شهر «مینیاپولیس» آغاز شد، سرنگون گردید.

در آمریکا بخصوص در ایالت های جنوبی از جمله شهر سانفرانسیسکو واقع در ایالت کالیفرنیا شاهد به زیر کشیدن شماری از مجسمه های مربوط به دوران برده داری و استعمار در این کشور از سوی معترضان بوده است.

چندین مجسمه نیز به دستور فرماندار ایالت کارولینای شمالی از محلشان برداشته شدند تا زد و خوردی میان معترضان و هواداران برتری نژادی ایجاد نشود.

مجسمه های کریستف کلمب در بوستون، میامی و ویرجینیا هم تخریب شده است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала