دیدبان حقوق بشر: دختران جامانده از مدرسه سه برابر دختران درس‌خوانده، زیرسن قانونی ازدواج می‌کنند

© AP Photo / Muhammed Muheisenدیدبان حقوق بشر: دختران جامانده از مدرسه سه برابر دختران درس‌خوانده، زیرسن قانونی ازدواج می‌کنند
دیدبان حقوق بشر: دختران جامانده از مدرسه سه برابر دختران درس‌خوانده، زیرسن قانونی ازدواج می‌کنند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سازمان دیدبان حقوق بشر در گزارش تازه خود نسبت به کاهش دسترسی دانش آموزان در افغانستان به تحصیل به ویژه دختران ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از اطلاعات روز، در گزارشی که از سوی دیدبان حقوق بشر به نشر رسید آمده است که دختران افغان که از تحصیل جا مانده‌اند، "سه برابر بیشتر" از دخترانی که تحصیلات متوسطه دارند، احتمال ازدواج زیر سن 18 سالگی را دارند.

بسته شدن مکاتب توسط طالبان در یکی از ولسوالی‌های لوگر - اسپوتنیک افغانستان
بسته شدن مکاتب توسط طالبان در یکی از ولسوالی‌های لوگر

در گزارش آمده که مکاتب و مدارس افغانستان قبل از شیوع همه‌گیری کرونا (کووید-19) دچار بحران بوده است، با افزایش درگیری‌ها و کاهش کمک بین‌المللی، شمار کودکان در حال تحصیل در بسیاری از ولایت‌ها رو به کاهش است. شمار دانش آموزان دختر قبلا هم کم بود، کمتر از 36 درصد دانش آموزان در افغانستان دختران هستند. در گزارش آمده که 35 درصد دختران افغان در خردسالی ازدواج می‌کنند و تحصیل در خارج از مدرسه با ازدواج کودکان ارتباط دارد.
در گزارش آن، تأکید شده است که دختران بازمانده از آموزش، مصروفیت بیشتر در خانه، انزوای اجتماعی و دسترسی کم‌تر به انترنت دارند.
با این حال، دیدبان حقوق بشر از دولت و حامیان بین‌المللی افغانستان خواسته است که تلاش کنند تا تأثیر شیوع این ویروس بر زنان و دختران به حداقل کاهش یابد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала