اعتراض مجازی در افغانستان: شفاخانهٔ برچی نباید بسته شود

© AFP 2023 / Carl de Souza اعتراض مجازی در افغانستان: شفاخانهٔ برچی نباید بسته شود
اعتراض مجازی در افغانستان: شفاخانهٔ برچی نباید بسته شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بیشتر از یک ماه از حملهٔ مهاجمان مسلح به شفاخانه ولادی ۱۰۰ بستر برچی می‌گذرد. شفاخانه‌ای که از سوی دکتران بدون مرز حمایت می‌شد.

در این حمله ۱۴ فرد ملکی به شمول زنان و کودکان کشته شدند و ۱۵ فرد ملکی به شمول کارمندان صحی این شفاخانه زخم برداشتند.
مسوولیت این حمله را داعش به عهده گرفت و گفت، این حمله توسط سه جنگجوی این گروه صورت گرفته است.

اعتراض مجازی به بسته شدن شفاخانه داکتران بدون مرز در کابل - اسپوتنیک افغانستان
اعتراض مجازی به بسته شدن شفاخانه داکتران بدون مرز در کابل

مقام‌های امنیتی افغانستان آن زمان وعده سپرده بودند که چگونگی این حمله را بررسی خواهند کرد و عاملان این رویداد را شناسایی خواهند کرد.
با آن که بیشتر از یک ماه از این حمله می‌گذرد، اما ظاهرا این رویداد بررسی نشده است و دکتران بدون مرز به دلیل روشن نشدن چگونگی این حمله، از قطع همکاری با این بیمارستان خبر داده اند.
شماری از شهروندان افغانستان در واکنش به این موضوع کمپاین مجازی در خصوص پاسخ‌دهی دولت به پرسش‌های دکتران بدون مرز راه انداخته اند و از دکتران بدون مرز می‌خواهند که این بیمارستان را ترک نکنند.
موسی ظفر، برگزار کنندهٔ این کمپاین در گفت‌و‌گو با اسپوتنیک افغانستان می‌گوید:«دولت باید به پرسش‌های دکتران بدون مرز پاسخگو باشد. کسانی که به این شفاخانه حمله کرده بودند حتا جسد شان پیدا نشد و حتا یک جمع به این باور اند که این حمله شاید از طرف دولت افغانستان صورت گرفته باشد. دولت افغانستان باید به این پرسش‌ها پاسخ داشته باشد».
به گفتهٔ اقای ظفر، در صورتی که دکتران بدون مرز این بیمارستان را ترک کنند، حکومت افغانستان چه بدیل مناسب به این بیمارستان دارد؟
او می‌گوید، در سالی که گذشت بیش از ۱۶ هزار کودک در این بیمارستان تولد شدند و این موضوع نشان می‌دهد که فعالیت این بیمارستان تا چه اندازه مهم بوده است.
 داکتران بدون مرز فعالیت خود را در شفاخانه دشت برچی توقف دادند  - اسپوتنیک افغانستان
داکتران بدون مرز فعالیت خود را در شفاخانه دشت برچی توقف دادند

موسا ظفر در مورد این که چه راه‌کار عملی برای رساندن صدای اعتراضی خود در نظر گرفته اند می‌گوید:«فعلا صدای خود را از طریق شبکه‌های مجازی بلند کردیم، اگر به این صدا‌ها پاسخ داده نشود، در قدم بعدی رو در رو با مقام‌های حکومتی افغانستان حرف خواهیم زد. اگر حکومت افغانستان پاسخ مناسب به دکتران بدون مرز داشته باشند، این دکتران شاید در تصمیم خود تجدید نظر کنند و این بیمارستان را ترک نکنند».
دکتران بدون مرز گفته اند، از این پس با شفاخانه ۱۰۰ بستر برچی همکاری نمی‌کنند و در عوض در بخش بازیابی سلامتی بیماران کووید ۱۹ همکار خواهند بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала