واکنش سرور دانش به گزارش اخیر امریکا درباره جمعیت شیعیان افغانستان

© Photo / Sarwar Daneshواکنش سرور دانش به گزارش اخیر آمریکا درباره جمعیت شیعیان افغانستان
واکنش سرور دانش به گزارش اخیر آمریکا درباره جمعیت شیعیان افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گزارش وزارت خارجه امریکا در مورد آزادهای مذهبی در افغانستان با واکنش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان روبرو شده است.

به گزارش اسپوتنیک، سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به گزارش اخیر وزارت خارجه امریکا در مورد آزادی‌های مذهبی در افغانستان گفته است که گزارش در مورد نفوس هزاره و شیعیان را بین 10 تا 15 درصد نشان می‌دهد، نادرست است و نشان‌دهنده درصدی واقعی هزاره‌ها و شیعه‌های افغانستان نیست.

دانش: کشور میزبان گفتگوهای صلح باید بی‌طرف و با تجربه ‌باشد - اسپوتنیک افغانستان
دانش: کشور میزبان گفتگوهای صلح باید بی‌طرف و با تجربه ‌باشد

آقای دانش افزود که اگر وزارت خارجه منابعی دارد که براساس آن این آمار را نشر کرده، باید آن را اعلام کند.

وزارت خارجه امریکا به‌تازگی گزارش سال 2019 خود در مورد آزادی مذهبی در افغانستان را روز گذشته منتشر کرده بود، ر این گزارش از شیعه‌ها، سیک‌ها و هندوها، بهایی‌ها و «مسلمانان احمدی» به‌عنوان اقلیت‌های مذهبی آسیب‌پذیر یادشده است. همچنان درصدی نفوس شیعه‌ها را در افغانستان بین 10 تا 15 درصد خوانده شده است.

آقای دانش در توییتی دیگر گفته است که نبود ارقام قابل اعتماد در مورد نفوس اقوام افغانستان همیشه  یکی از مشکلات این کشور بوده است. دولت افغانستان مصمم است به صدور تذکره الکترونیکی این مشکل را برطرف سازد.

این ادامه گزارش وزارت خارجه امریکا گفته شده است که هزاره‌ها معمولا به‌دلیل قومیت‌شان با تبعیض روبه‌رو می‌شوند. همچنان نقل از ناظران در این گزارش آمده است: "هزاره‌ها نه از نظر مذهبی، بلکه از نظر قومی مورد تبعیض قرار می‌گیرند".

قابل ذکر است که شاه حسین مرتضوی مشاور فرهنگی رئیس جمهور در صفحه توییترش نگاشته است که فيصدي ذكر شده در گزارش وزارت خارجه امريكا سوال بر انگيز است. افغانستان ضرورت به سرشماري نفوس دقيق دارد. آمار هاي غير دقيق نمي تواند مبناي عمل باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала