Стадион Зенит-Арена в Санкт-Петербург - اسپوتنیک افغانستان
ورزش
تازه های ورزش افغانستان و جهان

انتقاد نثاراحمدبهاوی از نصاب تعلیمی کشور + عکس

نثار احمد بهاوی و روح الله نیکپا
نثار احمد بهاوی و روح الله نیکپا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نثاراحمد بهاوی ملی پوش سابق تیم ملی تکواندوی کشور با انتشار پیامی در صفحه‌اش نصاب تعلیمی افغانستان را زیر سوال برد.

به گزارش اسپوتنیک، در حالی‌که چند روزی‌ست یکی از صفحات کتاب تعلیمی مکاتب کشور (فرهنگ صنف یازدهم) در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شود که در صفحهٔ افتخارات ورزش افغانستان به جای عکس روح الله نیکپا اولین مدالیست المپیک کشور، تصویری از نثاراحمد بهاوی به چاپ رسیده است.

در حالی‌که برخی کاربران اجتماعی این عمل را غرض آلود و قومی عنوان می‌کنند اما نثاراحمد بهاوی قهرمان چندین مرتبه‌ایی بیرون مرزی و داخلی کشور در فیسبوک‌اش نوشته است:

"مهمترین انتقادی که دوستان دربارهٔ این مسأله دارند نبود عکس روح‌الله نیکپا است. نیکپا یکی از افتخارات تاریخ معاصر کشور، هم‌تیمی و دوست چندین سالهٔ من است. خوشی من از مدال‌های او و خوشی او از مدال‌های من همیشه مشترک بوده است."

یعقوب یسنا یکی از استاتید نام آشنای افغانستان در این باره با انتقاد بر دستگاه معارف کشور با عنوان درشت " غفلت یا تعصب؟" در صفحه فیسبوک خود ضمن یاد آوری از اشتباه و تعصب در تاریخ، آموزش و فرهنگ هر جامعه و کشوری که دوباره اصلاح شده اشاره کرده و در مورد عکس بهاوی نگاشته:

"ورزش‌کاران افغانستان از هر قوم و قبیله‌ای عزیز و گرامی اند و متعلق به افتخارات تاریخی ورزش افغانستان استند. مدالِ مسابقاتِ المپیکِ تکواندو سال 2008 را روح‌الله نیکپا برای افغانستان آورد. در سایت جهانی تکوواند عکس و کسب مدال روح‌الله نیکپا موجود است. اما در کتاب فرهنگ صنف یازدهم وزارت معارف با وصف ذکر کسب مدال تکواندو سال 2008 از روح‌الله نیکپا یاد نشده، عکس او نیز نیامده است."

یسنا در نهایت چنین انتقاد می‌کند: "وزارت معارف چه دلیلی برای نیاوردن عکس نیکپا دارد؟ در هر جا اشتباه کنیم قابل جبران است اما در تهیه‌ی نصاب آموزشی اگر جعل و اشتباه کنیم قابل جبران نیست."

در همین حال اما نثار احمد بهاوی در نگاره‌‌اش در پاسخ به کاربران نوشته است:

"البته واکنش برخی دوستان از جمله باسوادان و قلم بدستان، طوری است که گویا من هیچ افتخاری کسب نکرده باشم. من نیز به سهم خودم برای پیروزی افغانستان تلاش کرده‌ام، اولین مدال‌های ورزشی تاریخ افغانستان را از سال 2002 من کسب کرده‌ام، نخستین بار در تاریخ افغانستان این من بودم که در سال 2006 از میان کاروان 43 نفری افغانستان، مدال المپیک آسیایی گرفتم. در سال 2007 اولین ورزشکار تاریخ افغانستان بودم که از یک رقابت جهانی مدال گرفتم و آن اولین افتخار تاریخ افغانستان در عرصه جهانی بود. روح‌الله که خود ورزشکار و هم‌تیمی من بوده است، این را نیک می‌داند و می‌پذیرد. خوشبختانه در سال‌های 2008 و 2012 روح‌الله نکیپای عزیز توانست نخستین مدال‌های المپیک را برای ما و کشور مان به ارمغان بیاورد و سبب خوشی میلیون‌ها تن و جز انکار ناپذیر تاریخ افتخارات ورزش شود."

نثاراحمد بهاوی در ادامه ضمن انتقاد از کاربران آورده است: "تنها چیزی که من در میان نقدهای اهل قلم نیافتم، انتقاد بر متن‌ و محتوای بی‌کیفیت این صفحه بود. گویا بسیاری از این دوستان تنها عکس‌های کتاب را دیدند و آن‌را بدآموز برای نسل نو خواندند، اما هیچ‌کسی نگفته است که متن نوشته شده در این باره بسیار غیرحرفوی و سطحی نوشته شده است. اگر دلسوزی شما آیندهٔ کودکان کشور است، متن بد نیز برای آینده کودکان خوب نیست، در غیر آن بدون این‌که محتوا را نیز مورد ارزیابی قرار بدهیم، تاکید بر عکس‌ها نشان می‌دهد که برخورد ما با همه‌چیز حتا ورزش و معارف فقط قومی و سیاسی است، این‌کار نه رابطهٔ خوب من و‌ روح‌الله را بر هم می‌زند و نه هم معارف و ورزش را بهتر می‌سازد."

نثاراحمد بهاوی در پایان نوشته اشت خواستار بازبینی دوباره نصاب تعلیمی شده است:

"من از بازبینی شدن‌ موضوع توسط وزارت معارف و هر طرح‌ و پیشنهاد عقلانی در این زمینه‌ استقبال می‌کنم."
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала