اختلافات تازه میان غنی و عبدالله روی چگونگی اعطای رتبۀ مارشالی به دوستم

© Photo / FVP Afghanistan / FVP Afghanistanاختلافات تازه میان غنی و عبدالله روی چگونگی اعطای رتبۀ مارشالی به دوستم
اختلافات تازه میان غنی و عبدالله روی چگونگی اعطای رتبۀ مارشالی به دوستم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
منابع می گویند که چگونگی اعطای رتبه مارشالی به عبدالرشید دوستم، با اختلافات‌های میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله روبه‌رو است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، درج واژه های «مارشال افتخاری» یا «مارشال اعزازی» در فرمانی که قرار است به زودی از سوی رئیس جمهور غنی برای اعطای این رتبه بلند نظامی به عبدالرشید دوستم، بدهد، با مخالفت عبدالله عبدالله و عبدالرشید دوستم روبه‌رو شده است.

دیدار دوستم و غنی - اسپوتنیک افغانستان
ارگ: هدف از اعطای رتبه مارشالی به دوستم حل اختلافات است

این منابع می گویند که قرار بود که رئیس جمهور فرمانش را با محتوای مارشال افتخاری برای دوستم در روز امضای توافق‌نامه سیاسی صادر کند، اما آقای عبدالله با درج این واژه مخالفت کرده است.

ظاهر عظیمی، نظامی پیشین گفت: "متأسفانه که یک قانون مدونی تصویب نشد که مشخص کند کی‌ها می‌توانند مارشال شوند. و در رتبۀ مارشالی چه تشریفاتی است و رتبه مارشالی چطور تفویض می‌شود".

میرزا محمد یارمند، نظامی پیشین دیگر نیز افزود: " یک چنین رتبه‌ها به شکل تعاملات سیاسی تفویض شده. به شکلی که در دنیا معمول است، آن طور نیست".

ارگ ریاست جمهوری در مورد این اختلافات چیزی نمی گوید، اما برای عملی ساختن توافق‌نامه سیاسی میان رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله تاکید می‌ورزد.

صدیق صدیقی، سخن‌گوی رییس‌جمهور در این باره اظهار داشت: "امضا توافق‌نامه سیاسی یک گام مهمی بود برای حل چالش‌های سیاسی در کشور و حکومت افغانستان تعهد کامل دارد که تا مواردی که در توافق‌نامۀ سیاسی آمده آن‌ها را عملی بکند".

واکنش تند دوستم به حمله انتحاری علیه کاروان وی در کابل - اسپوتنیک افغانستان
پسر ایشچی: به دوستم رتبه مارشالی ندهید

از سویی دیگر، بیشراحمد ته‌ینج، سخنگوی عبدالرشید دوستم در مورد این که آیا رتبه اعزازی یا افتخاری مارشالی را آقای دوستم می‌پذیرد یا نه، چیزی نمی‌گوید.

او اظهار داشت: " مارشال صاحب عبدالرشید دوستم منحیث یکی از رهبران افغانستان و عضو شورای امنیت طی یک مراسم ویژه در آینده‌های نزدیک در کابل حضور می‌داشته باشند".

در بند نخست، بخش پنجم توافق‌نامه سیاسی میان غنی و عبدالله به اعطای رتبه جنرالی به عبدالرشید دوستم، تاکید شده است. بر بنیاد این توافق‌نامه آقای دوستم با بدست آوردن رتبه مارشالی عضویت شورای عالی دولت و عضویت شورای امنیت ملی را نیز خواهد داشت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала