کمبود شدید دارو در بیمارستان مقابله با بیماری کووید-19 در شهر هرات

© Photo / وزارت صحت عامه افغانستانلابراتوار تشخیص کرونا ویروس در افغانستان
لابراتوار تشخیص کرونا ویروس در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شماری از کارمندان و 13 تن از پزشکان شفاخانه کووید-19 در ولایت هرات عرایض استعفای خود را به مقامات مربوطه تقدیم کردند.

 

به گزارش اسپوتنیک، 40 کارمند بیمارستان مقابله با بیماری کووید-19 «شیدایی» هرات عرایض استعفای خود را به مقامات مربوطه تقدیم کردند که از این جمله 13 تن آن پزشک می‌باشند.

آنها دلیل استعفای خود را  شرایط غیر قابل تحمل کاری و عدم پرداخت حقوق را ظرف مدت 3 ماه عنوان کرده اند.

هرات که یکی ولایات در شمال غربی افغانستان است که با ایران هم مرز است ، اولین موارد عفونت کروناویروس در شهر هرات به ثبت رسید.

پس از کابل ، هرات دومین شهر افغانستان است که با افزایش مداوم تعداد بیماران مبتلا به کووید-19 دچار می باشد.

مسعود میرزایی ، پزشک بیمارستان مقابله با ویروس کرونا، به اسپوتنیک گفت:

"دلیل اصلی کمبود تجهیزات ، داروها و حتی اکسیژن برای بیماران است. بسیاری از بیماران در اثر کمبود اکسیژن و تجهیزات درگذشته اند و خانواده های آنها پزشکان را مقصر می دانند. ما حتی سه ماه حقوق دریافت نکردیم".  

این پزشک افزود: ریاست صحت عامه هرات حتی تعداد واقعی بیمارانی را که فوت کرده اند ، گزارش نکرده است.

در همین حال محمد هارون یوسفی داکتر در شفاخانه کووید-19 شیدایی هرات می گوید:

اصلی‌ترین مشکلی که در سه ماه اخیر در شفاخانه کوید – ا9 شیدایی با آن روبرو هستند، امکانات و تجهیزات طبی ضروری برای مریضان است، از جمله ادویه و اکسیژن کافی که باید در شفاخانه موجود باشد، نیست. همچنین وسایل مورد نیاز برای اکسیژن رسانی و اکسیژن برای بیماران آی سی او از جمله مشکلات اساسی است که ما دراین مدت با آن روبرو بوده‌ایم.

عدم رسیدگی مسئولین به این مشکلات باعث شده که ما به فکر استعفا شویم. مشکل بعدی بحث تایم کاری است. در مدت سه ماه اخیر وقفه های کاری و استراحت مناسب برای ما داده می‌شد. از روز گذشته موسسه مسئول شفاخانه، ساعت کاری را اضافه نموده که این افزایش باعث بیشتر شدن تماس پرسنل با بیماران و افزایش خطر انتقال ویروس از بیمار به داکتر شود. وی در ادامه گفت:

"با گرم شدن هوا و اوج شیوع کرونا در شهر، کار کردن با لباس مخصوص داخل بخش به مدت طولانی برای ما ممکن نیست. اکنون مسٌولین می‌گویند، اگر شما با همین ساعات کاری که ما برای تان تعین نمودیم حاضر به کارکردن نیستید، هستند کسانی که تمایل دارند با همین شرایط کار کنند. این اظهارات مسٌولین به همه کارمندان صحی یک توهین مستقیم است."

به گفته وی، داکتران بدون درنظرداشت هیچگونه تمایز میان بیمار و پایواز، تلاش کردند که به جای نرس و صفاکاروظیفه انجام دهند . آنها خود بالون های اکسیژن را از یک جا به جای دیگر منتقل نمودند. داکتران حتا از جیب خود پول دوای بیمار را پرداخته اند.بعضا پیش آمده که مریض فورا نیاز به دوا داشته و از آنجا که دوا در شفاخانه نبوده، داکتر وادار شده برای کمک به بیمار از جیب خود مصرف کند.

محمد هارون یوسفی درادامه گفت:

"بحث معاش یک جزء فرعی وظیفه ما است. هرکس در هر بخشی که فعالیت دارد برای امرار حیات نیاز به دریافت حقوق دارد. مقامات وعده سپرده اند که به زودترین فرصت همه امکانات را برای کارمندان بیمارستان فراهم می‌کنند و همچنین پرسنل جدید را نیز استخدام می‌کنند. اگر مقامات به وعده های خود عمل کنند، احتمال دارد از شدت فاجعه کاسته شود و رسیدگی بیشتری به بیماران صورت گیرد."

در همین حال دکتور زمری حصین، رئیس ریاست صحت عامه هرات گفت: آنها تلاش می ورزند تا این مشکلات را حل کنند.وی افزود:

"ما برای هرات بودجه 400 میلیون افغانی معادل( 5.2 میلیون دالر آمریکای) داشتیم. این بودجه برای مصارف بود و ما نمی توانیم از این بودجه برای پرداخت دستمزدها بدون دستور رئیس جمهور استفاده کنیم. اکنون ما فرمان ریاست جمهوری را در زمینه دریافت کردیم و روز پنجشنبه حقوق کارمندان و پزشک ها را پرداخت می کنیم".  

وی همچنین گفت که ریاست صحت عامه هرات، تجهیزات لازم برای بیمارستان ها که مبلغ 200 میلیون افغانی می شود خریداری کرده است و خیلی زود نصب و راه انداری خواهد شد.

دکتور زمری حصین در خصوص اعتصاب کارمندان و پزشکان بیمارستان مقابله با بیماری کووید-19 «شیدایی» گفت:

برای کارمندان و پزشکان گفته شد که آنها طبق معمول در طول روز 8 کار نمایند و سپس می توانند کارهای شخصی خود را پیش ببرند.

وی دلیل اعتصاب پرسنل صحی را پوشیدن لباس های محافظتی در مدت 12 ساعت از سوی سازمان صحی جهان عنوان کرد و گفت:

" پرسنل شکایت داشت که پوشیدن لباس های محافظتی 12 ساعت به دلیل گرم بودن، طاقت فرسا است و گفتند که بهتر است ساعات کاری تقایل داده شود ، با آنکه رهنمود برای ما توسط ریاست صحت عامه هرات 8 ساعت تعیین شده است ، اما ما از انها خواستیم که 6 ساعت کار کنند و پس از آن 24 ساعت استراحت کنند دوباره به کار خود آغاز نمایند اما انها اصرار ورزیدند که 8 ساعت کار می کنند و 48 ساعت استراحت. با این حال مقامات ولایت خواست آنها را پذیرفت".

پیش از این وحید قتالی، والی هرات، با غیر ضروری خواندن استفاده از زور به خاطر مسدود ساختن جاده‌ها، در مورد پیش‌بینی وضعیت جدی کرونایی هشدار داد و از شهروندان خواست به صورت جدی توصیه‌های صحی را رعایت کنند.

 وی از ایجاد بیست تیم جدید واقعه‌یابی، توظیف سه تیم برای غسل و دفن اموات و حمایت جدی از تمام فعالیت‌های صحی خبر داد و افزود: باید هم‌زیستی با ویروس کرونا را فرهنگ سازی کنیم.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала