قطع نشر سریال "چقر" / کاهش خشونت دیداری، یا سانسور و محدود کردن آزادی‌های نشراتی؟

© Photo / Show TVÇukur dizisi
Çukur dizisi - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان خواستار قطع نشر سریال ترکی "چقر" شده است. فعالان فرهنگی معتقدند که پخش سریال‌هایی مانند "چقر" سلامت روانی جامعه را با خطر مواجه می‌کند.

بر اساس اعتراض تعداد زیادی از شهرندان در پیوند با نشر سریال موسوم به "چقر" از سوی تلویزیون طلوع که دارای بار منفی و حاوی پیام‌های تخدیرکننده ذهن اطفال و خانواده‌ها است، وزارت اطلاعات و فرهنگ با ارسال نامه‌ای به مدیریت این تلویزیون، خواهان توقف هرچه زودتر این سریال شد.

معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید که وی که درخواست قطع نشر سریال ترکی «چقر» را به شبکهٔ تلویزیونی طلوع فرستاده است.

 آیا این درخواست گامی برای کاهش خشونت دیداری است و یا سانسور و محدود کردن آزادی‌های نشراتی؟

شیوای شرق، معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ در مورد این درخواست در صحبت با اسپوتنیک گفت:

 در متنی که در شبکه های اجتماعی منتشر شد،  گفته شده است  که من پاسدار آزادی بیان و علیه هرگونه سانسور گرایی می‌باشم . اما مطابق به قانون رسانه های همگانی، روحیه‌ای جمعی، امنیت روانی، سلامت مردم و ارزش های بومی و فرهنگی، وزارت اطلاعات  فرهنگ نقش نظارتی و نقش برهذر کننده اجرایی را نسبت به کار های رسانه‌ای دارد.»

 معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ در ادامه گفت:

«سریال "چقر" باعث نهادینه شدن خشونت در روان جمعی شده.  حداقل بیش از 150 اعتراض کتبی از شهروندان افغانستان به وزارت اطلاعات و فرهنگ رسیده . چنین مورد قتل کودکان در غزنی و شماری از ولایات به شمول کابل نشان می‌دهد با الهام از سریال "چقر" صورت گرفته. ما همچنین شواهدی داریم که نشان می‌دهد جوانان، گروهک های خشن را ساخته و با تکرار حرکات سریال "چقر" باعث خشونت علیه یکدیگر شدند».

به گفته آقای شرق، محتوای نشراتی رسانه ها مورد بحث شان است. وی می‌گوید، ما در پهلوی اینکه پاسدار آزادی بیان هستیم و باید سانسور زدایی بکنیم، اما این مسأله نباید باعث شود که رسانه های معتبر جامعه، هرآنچه که خواستند به خورد جوانان بدهند.

معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ افزود:

«وزارت اطلاعات و فرهنگ  در نظر دارد که به زودی  چارچوب نظارتی و پالیسی نشراتی را رویکار کند تا، از طریق آن بتواند به اصلاح اندیشه رسانه‌ای کمک کند و بتواند لبرالیسم مدرن را تعریف کند. حتا لیبرالیسم مدرن در جوامع مانند آمریکا نیز چوکات های خود را دارد، اما در افغانستان یک لگام گسیختگی گسترده در رسانه های نشراتی حاکم است و ارزش زدایی زیادی وجود دارد. نگاهی نشراتی فقط روی محور های اقتصادی استوار است. ما به زودی به کابینه حکومت پیشنهادی را ارائه خواهیم کرد که بر اساس آن، رسانه های جواز فعالیت را دریافت خواهند کرد که 50 در صد برنامه های شان تولیدی باشد. ما اصلاح کار رسانه ها را در اولویت وظیفوی خود قرار دادیم، نه سانسور و مقید کردن فعالیت های رسانه‎ی را».

شیوای شرق معتقد است که این گام می‌تواند به کاهش خشونت دیداری در جامعه کمک کند. وی می گوید: روانشناسان و نهاد های مدنی که سلامت روانی نسل نو برای شان در اولویت قرار دارد، با ما همصدا هستند و می‌افزاید:

«در جامعه‌ای که 40 سال خشونت حکمفرما بوده و صدای نارنجک، صدای انتحاری و تفنگ در بیخ گوشش است، برای  کودک چنین جامعه نباید از آغاز بامداد صحنه های خشونت را نشان دهیم. در شرایط کرونایی که مردم در خانه ها در قرنطینه هستند، یگانه منبع تفریح برای شان، دیدن سریال ها و فیلم ها در تلویزیون هاست. ما اصلاح روانشناسی کار رسانه‌ای را باید اولویت بخشیم و دراین راستا باید که بیشتر کار بکنیم تا به یک جامعه اعتدال گرای میانه رو برسیم و اصلاح ما نه در رویکرد افراطی "طالبانی" باشد و نه هم در رویکرد افراطی مدرنی که هنجار های آن در جامعه ما تا هنوز نهادینه نشده».

آقای شرق در مورد پاسخ تلویزیون طلوع به این درخواست گفت: طلوع پس از دریافت مکتوب به درخواست ما تا کنون فقط به گونه فزیکی پاسخ گفته که مورد قناعت ما نیست. بنابراین، ما کمیسیون رسیدگی به تخطی رسانه ها را دعوت کردیم و نماینده طلوع نیز در جریان قرار داده شد. اکنون کمیسیون موظف است تا فیصله خود را به تلویزیون طلوع ابلاغ کند و اگر این تلویزیون به درخواست ما تمکین نکند ما از طریق دادگاه برای سلب جواز تلویزیون طلوع برخورد خواهیم کرد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала